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Focusing on the 5th National Regional Election held in June 2, 2010, we examined two research questions:(1)the characteristics of motivation for watching television election news coverage of college student audience and (2)an influence of traits, viewing motives, attitudes, and evaluation activity of the audience, respectively, on information learning effect and voting participation effect. Factor analysis revealed seven viewing motives, including ‘understanding election,’ ‘interest and fun,’ ‘conversation with others,’ ‘pursuit of expertise,’ ‘information about candidates,’ ‘quick availability of information’, and ‘intimacy with anchors and candidates’. Hierarchical regression analyses revealed that both effects were outcome growing out of active television election news coverage use. Implications of the results and suggestions for future study were discussed.


이 연구는 2010년 6월 2일에 실시된 제 5회 전국동시지방선거에 참여한 대학생 투표자를 대상으로 텔레비전 선거뉴스를 시청한 동기와 선거뉴스 이용행태의 특성을 조사하였다. 그리고 선거뉴스 시청에 따른 인지적 차원의 효과(투표정보효과)와 행위적 차원의 효과(투표참여효과)가 어떠한 심리적 성향, 선거뉴스 이용태도 및 평가활동에 의하여 형성되는가를 규명하고자 했다. 분석결과 텔레비전 선거뉴스 시청동기는 ‘선거에 대한 이해’, ‘흥미와 재미’, ‘사람들과의 대화’, ‘뉴스 전문성 추구’, ‘후보자에 대한 정보’, ‘정보추구의 신속성’, ‘앵커 및 후보자와의 친밀감’ 등 7가지 요인으로 구성되어 있었다. 또한 위계적 회귀분석결과 ‘선거에 대한 이해’ 동기, ‘시의성’ 변인은 정적으로, ‘앵커 및 후보자 친밀감’ 요인은 부적으로 투표정보효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 투표참여효과는 ‘논쟁성’, ‘선거에 대한 이해’ 동기, ‘후보자에 대한 정보’ 동기, ‘정보추구의 신속성’ 동기, ‘주목도’와 ‘객관성’ 변인에 의해 형성되는 것으로 나타났다. 이 결과는 선거뉴스의 효과는 단순한 시청의 결과가 아니라 선거뉴스 이용자의 심리적 요인, 시청동기, 뉴스 이용태도, 뉴스 평가활동의 상관적인 결합에 의해 형성되는 것임을 보여준다.