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본 연구는 그림책을 활용한 언어활동을 통해 다문화 가정 유아가 보이는 언어적 변화를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 서울시 지정 J 다문화 어린이집의 만 4세 반 유아들 중 다문화 유아 5명이고, 이들의 언어적 변화를 살펴보기 위해 취학 전 아동의 수용언어 및 표현 언어 발달척도(PRES)를 실시한 후 사전, 사후 결과를 SPSS 16.0으로 t-test하였고, 유아들의 질적 변화를 살펴보기 위해 참여관찰을 통해 자료를 수집하였다. 그림책을 활용한 언어활동 실시 결과 다문화 가정 유아들의 수용언어와 표현언어 능력 모두 유의미하게 상승하였다(p<.001). 또한 유아들은 ‘언어 표현에 대해 어려워하기’에서 ‘온 몸으로 느끼며 언어와 친해지기’를 보였고 더 나아가 ‘언어를 적극적으로 표현하기’로 변화하였다.


The purpose of the study was to explore the multi-cultured children's language changing through the language activity using picture books. one year old infant and his mother with peer. For this purpose, we had a quantitative and a qualitative case study. Participants were 4 years old of 5 multi-cultured children from J multi cultured day care centers. The major findings of this study are as follows. 1. The multi-cultured children's receptive capacity language and expressive language were increased(p<.001). 2. The changes of multi-cultured children's were 3 major phases which were 'difficult to language expression', 'familiar with language by whole body' and 'actively expression with language'.