초록 close

VMS를 통한 실시간 교통정보 제공에 따른 편익에는 경로 우회에 따른 통행시간 절감과 이에 따른 운행비용 및 환경오염 절감 등의 파급효과 뿐 아니라, 전방교통상황 인지에 따른 심리적 안정 등의 정성적 편익도 함께 존재하며, 도로환경을 첨단화하는 ITS사업의 특성상 정성적 편익의 비중은 상대적으로 높다. 이러한 ITS사업의 특성을 기존의 투자평가지침에 반영하기 위해서는 도로이용자가 인식하는 VMS 교통정보의 기본가치와 같은 정성적 편익에 대한 많은 연구와 이를 인정하는 사회적 공감대가 필요하다. 본 연구에서는 이중양분 선택형 설문형태의 조건부가치추정법(Contingent valuation Method)을 통해 VMS 교통정보에 대한 도로 이용자의 지불의사액(Willingness-to-pay)을 파악하고, 생존함수를 활용하여 WTP 함수를 추정하는 방법론을 정립하고, 국도에 설치된 도로전광표지판(VMS)을 통해 제공되는 실시간 교통정보에 내재된 기본가치를 추정하여 제시하였다. 또한 교통정보의 기본가치를 ITS사업의 편익으로 고려해야 하는 정책적 필요성과 활용방안에 대해 검토하였다.


In the benefits of ITS, there are intangible gains from real-time traffic information as well as classical gains such as travel time saving. These intangible gains are difficult to be estimated by existing transportation investment appraisal commonly used in SOC investment. The major reason is not because of the absence of methodology but because of the absence of generalized values of particular benefits from real time traffic information. This research explores the value of real-time traffic information on VMS that is the most representative of ITS services, by using CVM with Double Bounded Dichotomous Choice Question. Willingness-To-Pay (WTP) functions of drivers are built with survival functions using various types of probability distribution functions such as Exponential, Log-logistic, and Weibull functions. The results reveal that Log-logistic distribution is the most appropriate distribution model to estimate WTP, and the estimated coefficients are stable through LR (Likelihood Ratio) test. For the further study, it is recommended to perform statistical tests of temporal and spatial transferability that is not examined in this research due to the lack of data.