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This study investigates teacher-related factors that influence teachers’ use of ICT in Korean schools. The study employed the multilevel modeling to analyze survey data. The sample consisted of 661 Korean teachers from 31 elementary schools. To identify the factors influencing Korean teachers’ use of technology in practice a survey was developed which included two levels of factors: teacher level(individual background and attitudinal background) and school level(socio-organizational factors). The results show that years of teaching experience, professional development, and attitudinal factors(attitude toward computer in education, innovativeness, technology competence) were significant, and school level factors(pressure to use technology, school support, administrator’s support) have a significant impact on teachers’ use of technology in practice. It indicates that teachers’ use of technology in practice is affected by multi-dimensional characteristics of schools, including teachers’ individual background, attitudinal factors, and socio-organizational factors. The use of third party websites by teachers emerges as a substantial issue in the area of teachers’ technology integration. Korea has a centralized educational system which mandates that teachers use technology in the classroom, which appears to increase teachers’ use of third-party websites, particularly experienced teachers. In addition, this study recommends that mandated changes included in ICT policy may result in superficial classroom modifications. For substantial teaching changes, on-going professional development is required to improve the quality of technology integration.


본 연구는 교사들의 ICT활용수업에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 수행되었다. 데이터 분석을 위하여 다층모형이 사용되었으며, 31개 초등학교의 661명의 교사로부터 수합된 설문지는 개인적 배경과 태도변인을 포함한 교사수준의 변인들과 사회조직적 요인을 포함한 학교수준의 변인들을 포함하여 제작되었다. 연구결과 교직경력, ICT활용 연수 및 태도변인(컴퓨터 태도, 혁신성, 테크놀로지 유능감)들이 유의미하게 나타났다. 특히 학교수준에서의 요인(테크놀로지 사용압력, 학교지원, 학교관리자지원)들이 교사들의 테크놀로지 활용에 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이 결과는 교사들의 테크놀로지 활용이 교사 개인의 배경 및 태도뿐만 아니라 학교를 구성하는 환경 등 다양한 요인에 의해 영향을 받고 있음을 말해준다. 본 연구의 논의에서는 영리목적으로 제작된 웹사이트를 교사들이 오남용하는 문제점에 대해서 지적하고 있다. 우리나라는 ICT 정책을 통해 교사들이 ICT활용교육을 하도록 권장하고 있는데, 이러한 비자발적인 변화의 추구는 교실모습을 피상적으로 변화시키고 있다. 보다 근본적인 변화를 위해서는 지속적인 교원연수를 통해서 교원들이 양질의 ICT활용교육을 할 수 있도록 유도하는 것이 필요하다.