초록 close

이러닝의 성과에 영향을 미치는 여러 요인들 가운데 여러 연구들에서 공통적으로 중요하게 다룬 변인이 바로 ‘학습자 관련변인’이라 할 수 있다. 본 연구는 이러닝 환경에 있는 대학생 278명을 대상으로 하여 학습동기와 학습몰입이 이러닝 효과에 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보고자 경로모형을 설정하고 이를 검증하고자 하였다. 연구결과, 첫째, 수정모형이 최종모형으로 선정되었는데, 이는 학습동기인 내재적 가치가 학습만족도 및 학업성취에 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라 학습몰입을 통해서 학습만족도에 영향을 미친다는 것이다. 또한 학습동기인 시험불안은 학업성취에 직접적으로 영향을 미쳤으며, 학습몰입을 매개로 하여 학습만족도에 영향을 주었다. 둘째, 학습몰입과 학습만족도에 대해서 특히 학습동기의 하나인 내재적 가치의 설명량이 매우 높게 나타났음을 확인할 수 있었으며, 학습몰입 또한 학습만족도를 설명하는 중요한 요인임을 발견할 수 있었다. 마지막으로 이 연구에 대한 교육적 의의와 시사점 및 후속연구를 위한 제언을 하였다.


This study explores the way how learning motivation and learning flow affect learning satisfaction and achievement and investigates its path model with the sample of 278 college students in e-learning environment. Firstly, intrinsic motivation, sub-variable of learning motivation affects learning satisfaction through learning flow indirectly, affects learning satisfaction and achievement directly as well. Also, test-anxiety, sub-variable of learning motivation influences achievement directly, affects learning satisfaction through learning flow indirectly. This chose the modification model as the final model in this study. Secondly, such predicting variables as intrinsic motivation shows high R squares toward learning flow and learning satisfaction. Also, learning flow shows high R squares toward learning satisfaction. Finally the educational implication of this research is described and the further studies are suggested.