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웹기반 교육방식의 e-learning은 초등학교 교육, 고등학교 교육, 대학교육, 기업교육, 평생교육 분야로 급속히 확산되고 있다. 특히, 초등학생, 중등학생, 고등학생을 대상으로 e-learning 교육 서비스를 제공하는 기업들도 늘어나고 있는 실정이다. 본 연구는 효과적인 교육수단으로써 각광 받고 있는 웹 기반 원격교육에서 국내 고등학생을 대상으로 e-러닝교육 특성이 지각된 사용용이성과 지각된 유용성을 중심으로 학습 성과에 유의한 영향을 주는지를 구조방정식을 이용하여 실증적으로 분석하였다. 본 연구를 위하여 기존의 문헌연구를 통해 가설을 도출하고 국내 웹 기반 원격교육업체에 등록된 고등학생 이용자를 대상으로 설문을 실시하였으며, 293개의 표본을 대상으로 SPSS/AMOS 구조방정식모형을 이용하여 실증적 분석을 실시하였다. 실증분석의 결과 웹 기반 원격교육의 전문성과 오락성 모두 지각된 사용용이성과 지각된 유용성에 모두 유의한 결과를 보여주고 학업성취도에 유의한 결과를 가져왔다. 웹 기반 원격교육의 접근성은 지각된 사용용이성과 지각된 유용성에 모두 유의하지 않은 결과를 보여주고 있다. 콘텐츠의 오락성은 지각된 유용성과 지각된 사용용이성 모두에게 긍정적 영향을 보여주고 있어, 콘텐츠 제작자들이 학습에 흥미를 일으킬 수 있는 콘텐츠 제작이 더욱 필요하리라 판단된다. 또한 고등학생들에도 지각된 사용용이성과 지각된 유용성 모두 웹 기반 원격교육의 학업성취도에 긍정적 영향을 보이고 있음을 알 수 있다. 본 연구의 효과는 기술수용모델(TAM)에서 지각된 사용용이성 및 지각된 유용성이 태도와 사용의도, 실제사용에 유의한 영향을 미치는 많은 연구결과를 기초로 하여 국내 고등학생의 웹 기반 원격교육에서도 응용적용이 될 수 있음을 알 수 있다. 따라서 본 연구에서는 국내 고등학생을 대상으로 하는 웹 기반 원격교육 서비스 정책수립과 교수학습 모델의 개발을 위한 실증적인 자료를 제공하고 있다. 특히 청소년 대상 지식서비스 산업 성장을 위하여 웹 기반 학습시스템의 활성화 및 다양한 정책지원과 이를 제공하는 기업의 전문적이고 질 높고 오락성이 풍부한 학습콘텐츠가 개발되어야 국내 고등학교 학습자들의 학업성취도가 더욱 증가 할 것으로 보인다. 이에 대한 정부지원과 기업들의 적극적인 참여와 활동이 필요하다고 사료된다.


The purpose of this study is to identify the learner's achievement of web-based distance learning for Korean high school students. In order to explain effectively the learner's achievement, the study tries to use and analyze "perceived easy of use" and "perceived usefulness" from the "Technology Acceptance Model (TAM)" which is aimed at explaining an individual's behavior intention. To meet the aim of this study, a hypothesis was established through literature research, and a survey of high school users of local web-based distance learning was conducted. In addition, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis of some 293 samples were performed using the SPSS18.0/AMOS7.0 structural equation model, and a goodness of fit analysis as well as a path analysis were performed in order to conduct a hypothesis test. It found that a professional content is showing a positive effect to "perceived usefulness" but, a negative impact on "perceived ease of use". a joyful content is showing a positive effect to "perceived usefulness" and "perceived ease of use. Therefore, the content creators interested in learning can lead to the production of the content is judged more will be needed. In addition, In this study, Web-based distance learning achievement of the important factors that affect Web-based distance Learning by identifying what services and policies for the development of teaching and learning model has provided empirical data. Knowledge service industry, especially the area to escape the growth of Web-based learning systems enable a variety of policy support for professional and high quality and entertaining knowledge-rich learning content to be developed further increased service to students' achievement seems to be. And the government support and active participation of companies and activities are needed.