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21세기 정보화 사회에 들어 와 사고력 교육은 모든 교과 교육의 보편적 본질이며 교육목표이다. 그러나 기존의 사고력 교육에는 몇 가지 문제점이 있다. 우선, 일반적으로 사고력 교육이 인지적 문제해결 능력 향상을 목표로 한다는 것이다. 그러나 진정한 사고력 교육은 인지적 능력 향상만이 아니라 정서 함양을 통한 건전한 가치관을 가진 인간 형성에 두어야 한다. 또 하나는, 수학, 과학, 문학 등 모든 교과의 사고력 교육이 각 교과의 고유한 특성을 고려하지 않고, 일괄적으로 일반적 사고의 특성을 그대로 적용한다는 점이다. 이러한 관점에서 본 연구는 문학의 특성을 고려한 사고력 교육을 실천하고자 하는 시도이다. 본 연구에서는 문학적 사고의 구성 요소―구조화된 지식과 경험, 심미적 감수성, 인지와 정서의 통합적 조작―와 문학적 사고의 은유적 운용 원리를 제시한다. Turner & Fauconnier의 혼성 은유이론을 적용하여 문학적 사고의 형성 과정을 밝혔다. 문학적 사고는 문학 텍스트를 읽는 과정에서 형성, 전개, 신장된다. 문학 독서의 과정은 독자와 텍스트(또는 작가) 간에 상호 교통되는 ‘은유적 관계’이다. 은유의 기본 원리는 유사성의 선택과 투사이다. 문학 독서 또한 독자와 작가 간에 서로의 인식과 경험, 그리고 정서가 사상(mapping)되고 투사되어 새로운 의미를 창출하는 ‘창조적’ 생산의 관계이다. 창조적 생산이란 텍스트를 읽는 독자의 인식 수준, 상황, 문화 등에 따라 새로운 의미로 재생산된다는 의미이다. 이러한 문학 독서 과정에서 은유적 생산방식으로 이루어지는 문학적 사고력은, 독자 반응 중심의 문학교육의 일환으로서도 의의가 있다. 또한 문학을 통한 사고력은 반성과 성찰을 통한 실천적 가치를 내재하고 있어 교육적 가치가 매우 높다.


In the 21st century as a information oriented society, education of thinking ability is a universal essence of every education and educational objectives. However, there are some problems in education of thinking ability. First of all, the purpose of the education is generally to improve the ability of cognitive problem―solving even though a true education of thinking ability is not only for improving cognitive ability but also for developing sound values. Moreover, all subjects, such as math, science, literature, don’t consider their characteristics and just accept general characteristics of thinking. In this point, this study is a attempt to implement education of thinking considering characteristics of literature. This study suggests ‘components of literary thinking―structuralized knowledges and experiences’, ‘integrated operation of recognition and emotion’, ‘metaphorical operating principle of literary thinking’. I proved a formation process of literary thinking applying ‘Turner & Fauconnier’s blending metaphor theory‘. Literary thinking forms, develops and increases in the process of reading literature. The process of reading is the metaphorical relation which makes readers transaction with texts. the basic principle of metaphor is choice and projection of similarity. Literary reading is also creative production in that recognitions and experiences of readers and writers are projected and mapped. The ability to think which is producted by metaphorical production through the literary reading has great literary significance because it is a literary education oriented reader’s response. Moreover, the ability of thinking from literature has practical values which are from self―reflection and introspection, so it’s educational value is very important.