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본 연구는 유아-아동의 여가활용 실태 및 요구를 알아보고 여가활용 개선을 위한 기초 정보를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울 지역의 만 5세 유아 226명과 초등학교 1,2학년 아동 207명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과 ‘여가활용 실태’의 경우, 연령, 성별에 따라 유아-아동이 현재 하고 있는 여가활동이 유의미한 차이가 나타났으며, 특히 연령이 높을수록, 남아일수록 전자게임을 하는 시간이 많음을 알 수 있었다. 또한 여가에 대한 인식, 전자게임 활동시간(닌텐도, 휴대폰), 여가가 주는 즐거움은 연령에 따라 유의미한 차이가 있었다. ‘여가활용 요구’의 경우, 연령, 성별에 따라 여가활동의 선호도, 여가가 주는 도움에 대해 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 여가의 필요도와 여가를 함께 보내고 싶은 사람에 대해 연령에 따라 유의미한 차이가 나타났다.


The purpose of this study was to present effective plans by surveying the current status and demands for leisure use of kindergarten-age children and elementary school children. The questionnaires were operated to the subjects of 226 5-years old children and 207 elementary school children between first and second grades. The results of this study for current status of practice for leisure use indicated that there were differences in the type of leisure activities by ages and gender. In particular, it showed that the older children and boys were spending more time with electronic games. Furthermore, there were significant differences among the views of leisure, the spending of electronic game time, and leisure time. In the demand for leisure use, there were no differences in preference for a particular kind of leisure activity and positive effects from leisure. However, who spends leisure with and how much leisure is needed turned to differ by age.