초록 close

본 연구의 목적은 표준보육과정에 기초한 5세 보육프로그램에서 다문화와 관련된 교육내용을 분석하는 것이다. 사용된 분석준거는 문화, 협력, 정체성, 평등성, 다양성의 다섯 가지이다. 이 분석준거에 의하여 5세 보육프로그램에서 생활주제별, 활동유형별로 다문화 관련 교육내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째 5세 보육프로그램에서 생활주제별로 다문화 관련 교육내용을 분석한 결과는 ‘우리나라 대한민국’과 ‘세계 여러 나라’의 생활주제 순으로 다문화 관련 교육내용이 많이 분석되었다. 둘째 5세 보육프로그램에서 활동유형별로 다문화 관련 교육내용을 분석한 결과는 자유선택활동의 ‘언어’, 대소집단 활동의 ‘이야기 나누기’ 활동유형 순으로 다문화 관련 교육내용이 많이 분석되었다.


The purpose of this study was to analyze the contents of multicultural education in the Childcare Program for 5 based on national standard childcare curriculum developed in 2007 by Ministry of Gender Equality and Family. Through previous studies, the contents of multicultural education consisted of 5 criteria, which are culture, cooperation, formation of identity, equality, and diversity. Childcare programs were analyzed according to 12 educational life themes and 14 activity types. Results of this study were as follows:The themes of ‘Korea’ and ‘Other Countries’ are analyzed most frequently in contrast to the other life themes. The activity types of ‘Language’ and ‘large-group discussion’ are analyzed most frequently. The criteria of culture in multicultural education are analyzed most frequently.