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본 연구의 목적은 초등학교 교육의 변화가 유초연계교육 측면에 중요한 영향을 줄 수 있다는 측면에서 2009 개정 교육과정의 주요 변화 내용과 초등교육의 동향을 살펴보고 그에 따른 유초연계교육의 시사점을 모색해 보는 것이다. 연구결과, 변화된 주요 내용으로는 ‘추구하는 인간상과 교육목표의 새로운 제시, 학년군과 교과군의 도입, 수업시수의 자율적 증감, 창의적 체험활동의 신설, 그리고 우리들은 1학년 교과의 삭제’ 등이 있었다. 연구자는 이 내용 변화에 따른 초등학교 교육의 동향인 ‘창의적 인재 양성’이라는 목적 차원과 이를 효율적으로 달성하기 위한 ‘초등학교 교육의 자율성’이라는 방법적인 차원의 연속성을 꾀하는 것이 유초연계교육에서 중요하다는 것을 제안하였다. 결론적으로 교육 목적과 원리의 연속성을 통해서 '인성, 창의성, 자기주도적 능력‘을 교육에서 중시하여야 하며, 학교 단위의 자율성을 활용하여 교육의 질적 수준을 높여가는 것이 유초연계교육의 기본적인 방안임을 강조하였다. 또한 본 연구에서 밝혀진 내용을 토대로 유초 연계교육의 실천적 측면에서 향후 추진되어야 할 사항들을 논의하였다.


The purpose of this study overviewed major changes in the 2009 revised National Curriculum of Elementary Education. It was then followed by describing new trends in elementary education. Finally, its implications in continuity between preschool and elementary education were reflected and explained. Firstly, the results listed the major changes in curriculum contents as follows: introduction of ‘Grade Cluster’ and ‘Subject Cluster’; schools’ autonomies in deciding either an increase or decrease of lesson hours; a new establishment of ‘Creative Experiential Activities’; elimination of the subject ‘We are first graders’. Secondly, the results identified new trends of elementary education caused by the changes of the contents in the 2009 revised National Curriculum of Elementary Education. Those trends come under two categories: the first category includes something about “the aspect of educational objectives”: Cultivating creative elites. The second category was related to the aspect of methodology: Promoting autonomy of elementary schools. In conclusion, desirable transitions between preschools and elementary schools can be fulfilled by enhancing continuity in both educational objectives and methodological principles. Therefore, this research argued how continuity between pre and elementary schools could be enhanced. Educational objectives set by the 2009 revised National Curriculum (cultivating characters such personality, creativeness, and self-initiation) need to be continuously promoted from preschool level to elementary stage. Also, the methodological principle of “Increased autonomies and responsibilities in schools”, which has been a common practice in preschool education, needs to be consistently conducted in elementary education as well in order to upgrade the quality of education.