초록 close

치열한 생존 경쟁을 벌이고 있는 병원 경영에서 가장 중요한 것 중의 하나는 의료소비자들의 필요와 욕구를 파악하는 것이라고 할 것이다. 이 연구에서는 이를 위해 여러 가지 속성들의 상대적 중요도를 파악할 수 있는 분석 기법인 AHP(Analytic Hierarchy Process)를 적용하여 병원 선택의 중요도 및 상대적 가중치를 파악하고자 하였다. 먼저 총 14개의 병원 선택 요인 중에서 의사의 실력 및 전문성, 치료 및 수술 경험, 의사의 충분한 설명,간호사 및 직원의 친절도 등과 같이 환자의 진료행위와 직접적으로 관련이 있는 요인들이 중요도 및 가중치가 높은 것으로 나타났다. 이러한 병원 선택 요인들의 중요도 및 가중치는 다소간의 차이는 있지만,동네 병의원과 대학 및 종합병원 사이에 유사했다. 이러한 연구 결과는 병원의 효과적인 마케팅 전략은시설의 현대화, 고급화보다는 의료진의 전문성, 친절한 상담 등과 같이 환자 진료와 직접적으로 관련 있는 부분에 집중해야 한다는 사실을 시사하고 있다.


One of the most important aspects of hospital management in today's acute competitive environment is to identify the needs and desires of healthcare consumers. This study aims at assessing various factors affecting healthcare consumers'selection of hospitals as well as relative weighted value of each factor by using Analytic Hierarchy Process(AHP) that allows measuring relative importance of relevant factors. As the result of evaluating 14 factors affecting healthcare consumers'selection of hospitals, elements of personal nature proved to be more important than infrastructure of the hospital. To put in different terms, physicians' superior expertise,specializations, experiences in treatment and operations and their genial explanations to the patients as well as hospitality of the nurses and staff yielded higher marks than infrastructural elements in determining the importance and weighted values of each factor. Similar findings were tabulated in the survey of consumers frequenting smaller neighborhood clinics and large general hospitals alike although there were slight differences. The results of the study indicate that effective strategies of hospital marketing should focus on the personal side of healthcare such as the medical staff's professional expertise and geniality rather than physical facilities such as sophisticated medical equipment.