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韓國語 敎育 분야에서 意思疏通 中心 접근법이 자리 잡고, 문법 교육의 목표는 言語 使用 伸張이라는 점이 강조되면서, 문법 교육의 내용을 설계할 때 意思疏通 機能과 文法 形式의 연결 관계를 중시하는 경향이 나타나게 되었다. 그러나 敎育課程에 포함될 수 있는 의사소통 기능의 분류 체계, 특정 기능과 典型的으로 연결되는 문법 형식에 대한 연구는 韓國語 敎育學의 관점에서 볼 때 아직 실용적인 교육 문법으로 적용하기 어려운 단계에 있다. 이에 본 연구에서는 形式과 意思疏通 機能의 관계를 敎育 文法에 포함하는 것의 타당성에 대해 진단하고, 수정된 의사소통 기능 분류 체계를 제안하였다. 의사소통 기능 분류 체계를 바탕으로 외국인을 위한 한국어 初級 및 中級 교재의 대화문에서 목표 문법으로 제시된 終結 表現과 意思疏通 機能과의 상관성을 분석하였다.


As the significance of grammar teaching in Korean language education in which communicative approach and use of language are emphasized, the tendency of laying great stress on the connection between communi- cative function and the form of grammar in terms of contents of grammar education is now appearing. However, more researches are needed from the viewpoint of Korean language education especially in terms of classifi- cation system of the communicative functions that can be included in the curriculum and the grammar form which is typically connected to a specific communicative function. In this study, whether it is appropriate to include the relationship between form and communicative function in Korean pedagogical grammar was reviewed. In addition the correlation between the ending forms proposed as targeted grammar and the com- municative functions for elementary and intermediate Korean textbooks was also analyzed. The purpose of the analysis is to present the direction for establishing Korean pedagogical grammar in which communicative function as well as the effectiveness of grammar teaching are stressed.