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본 연구에서는 사회적지지, 희망 및 문제해결 대처와 청소년의 심리적 안녕감사이의 관계를 구조방정식 모형을 통해 알아보았다. 이를 위해 중고생 267명을 대상으로 설문지를 실시하여 변인들 간의 가설적인 관계모형을 구성하여 검증하였다. 그 결과, 사회적 지지가 희망을 촉진하고 희망은 문제해결 대처를 촉진하여 청소년의 심리적 안녕감에 정적 영향을 줄 수 있다는 본 연구의 가설적 모형이 수용되었다. 즉, 사회적 지지는 희망과 문제해결 대처를 부분매개로 청소년의 심리적 안녕감에 정적 영향을 주었다. 본 연구는 청소년의 심리적 웰빙에 기여하는 사회적지지, 희망 및 문제해결대처 간의 구조적 관계를 검증하였다는데 의의가 있으며 본 연구결과와 관련된 시사점과 제한점을 논의하였다.


This study examined the relation of social support, hope and problem-solving coping to psychological well-being through structure equation modeling. The hypothetical model was tested using survey method among 267 adolescents. The result demonstrated that social support facilitated hope, hope facilitated problem-solving coping, and problem-solving coping facilitated psychological well-being of adolescents. So the hypothetical model of this study was accepted. More specifically, hope and problem-solving coping partially mediated the relation between social support and psychological well-being of adolescents. In this study, the process that social support affects the psychological well-being of adolescents is specified by the mediating role of the hope and problem-solving coping. The implications and limitations of this study were discussed.