초록 close

본고에서는 이야기 만들기(story-making)의 치유적 가능성을 모색하기 위한 작업의 일환으로 명제, ‘대학생이 만든 이야기는 그들의 우울 지수를 반영한다.’를 입증하고자 하였다. 목적을 달성하기 위해 첫째, DAS 그림 이야기의 서사 구조 양상에 따라 우울 수준은 어떠한가? 둘째, DAS 그림 이야기의 정서내용 점수에 따라 우울 수준은 어떠한가? 셋째, DAS 그림 이야기의 자기상 점수에 따라 우울 수준은 어떠한가? 라는 세부 문제를 설정하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째 DAS 이야기 구조는 비우울집단과 우울집단 간에 차이를 보인다. 비우울집단에서 만든 이야기의 상당량은 ‘결핍-문제해결과정-충족’으로 구조화 된다. 반면 우울집단에서 만든 많은 수의 이야기는 ‘결핍-문제해결과정-결핍’으로 구조화 된다. 이것은 대학생의 우울 지수와 이야기 구조 사이의 유의미한 상관성을 의미한다. 둘째 DAS 이야기에 반영된 정서 내용에서도 비우울집단과 우울집단 간에 차이를 보인다. 비우울집단에서 만든 이야기의 정서 내용은 높은 점수로 표시될 만큼 긍정적이다. 반면 우울집단에서 만든 이야기의 정서 내용은 낮은 점수로 표시될 만큼 부정적이다. 이것은 대학생의 우울 지수와 정서 내용 사이의 유의미한 상관성을 의미한다. 셋째 DAS 이야기에 투영된 자기상에서도 비우울집단과 우울집단 간에 차이를 보인다. 비우울집단에서 만든 이야기의 자기상은 높은 점수로 표시될 만큼 유쾌하고도 자기 욕망 충족적인 이미지이다. 반면 우울집단에서 만든 이야기의 자기상은 대부분 낮은 점수로 표시될 만큼 병적이고 불행한 이미지이다. 이것은 대학생의 우울 지수와 자기상 사이의 유의미한 상관성을 의미한다. DAS 이야기 분석을 통해 이야기 만들기의 치유적 가능성 모색의 가설로서 제시한 ‘대학생이 만든 이야기는 그들의 우울 지수를 반영한다.’를 입증하였다. 이 가설을 토대로 우울 지수가 높은 학생을 위해 DAS 이야기를 새롭게 긍정적으로 만드는 작업을 할 것을 제안했다. 더하여 새롭고 긍정적인 이야기 만들기 작업을 위해서 이야기 치료의 기법을 도입하는 것은 유익하다고 보았다. 이야기 치료의 기법을 도입한다는 것은 DAS 이야기 내 문제를 분리하고, 새로운 가능성의 경험을 찾고, 새롭게 선택된 경험을 통해 대안의 이야기(alternative story)를 만드는 일련의 과정을 도입한다는 것이다. 만약 임상치료영역인 서사치료가 문학과 미술이 결합되어 있는 DAS 영역에 ‘매개적 치료요법’인 이야기 만들기를 가지고 통합이 되면 최소한 우울 개선을 위한 다층위적인 치유 과정이 가능할 것이다.


This study is to inquire into the therapeutic possibility of story-making by analyzing the correlationship between the depression of university students and DAS story. To do this, the three procedures are carried out. Firstly, how is the depression level according to the narrative structure aspects of DAS picture story? Secondly, how is the depression level according to the mark of sentiment contents in DAS picture story? Thirdly, how is the depression level according to the self-image mark of DAS picture story? The results are as follows. Firstly, the DAS story's structure shows a difference between the nondepression group and the depression group. A lot of stories made by the nondepression group are framed into 'deficiency-process of solving problem-sufficiency'. On the other hand, a lot of stories made by the depression group are framed into 'deficiency-process of solving problem-deficiency'. It means that there is a significant correlationship between the depression index of university students and the structure of the story. Secondly, the sentiment contents in DAS story shows a difference between the nondepression group and the depression group. The sentiment contents of the story made by the nondepression group has a high mark, that they are positive. On the other hand, the sentiment contents of the story made by the depression group has a low mark, that they are negative. It means that there is a significant correlationship between the depression index of university students and the sentiment contents. Thirdly, the self-image in DAD story shows a difference between the nondepression group and the depression group. The self-image in the stories by the nondepression group has a high mark. It is a pleasant fantasy or image of satisfying his own desire. On the other hand, the self-image in the stories by the depression group has a low mark, that the image is an unhappy and abnormal one. It means that there is a significant correlationship between the depression index of university students and the self-image. The characteristics of university students with high depression index and low depression index are cleared out by way of analyzing the DAS stories. As part of effort to make the depression degree better for the university students with high depression degree, it is necessary to carry out a task to make the abnormal DAS stories into a new, positive ones. To do this task, it helpful to use the techniques of narrative therapy. It enables students, especially students with high depression index or level, to separate the matters or problems in the DAS stories, to seek an experience of new possibilities, and then to make an alternative story by way of the newly-chosen experience. If the narrative therapy, the sphere of the clinical therapy, is unified into the sphere of DAS in which literature and art are combined with 'an intermediate therapy', the story-making, at least, a multilayering therapeutic process for the betterment of the depression is possible.