초록 close

이 연구는 교장공모제 학교의 학업성취도와 학교 및 학생 특성을 파악하기 위하여 2009년 국가수준 학업성취도 평가의 성적자료와 설문자료를 통계적으로 분석하였다. 교장공모제 학교와 동일 시·도에서 학급수, 학생수, 기초생활수급자수, 다문화가정학생수를 비슷하게 표집한 비공모제 학교와 비교한 결과, 초등학교의 경우 영어에서 공모제 학교가 비공모제 학교에 비하여 우수, 미달 비율이 낮고, 보통 비율이 높았다. 중학교의 경우, 국어, 수학, 영어에서 공모제 학교가 우수 비율이 낮고 미달 비율이 높았다. 일반계 고등학교의 경우, 5개 전 과목에서 공모제 학교가 미달 비율이 낮고, 국어, 사회, 수학, 영어 과목에서 우수와 보통의 비율은 높았다. 3개 과목을 평가한 전문계 고등학교의 경우, 전 과목에서 공모제 학교의 미달 비율이 낮게 나타났다. 학교 및 학생 특성에 있어서 학생의 학교생활 태도, 학부모의 관심과 지원, 학생의 학교만족도, 학생의 학습태도 등이 교장공모제 학교 중에서 초등학교와 일반계 고등학교가 중학교와 전문계 고등학교에 비하여 상대적으로 높은 점수가 나타났다. 특히 방과후학교에 대한 참여율과 만족도가 교장공모제 학교(초등학교, 일반계 고등학교)가 비공모제 학교에 비하여 높게 나타났다. 이 연구는 성적자료 중 척도점수와 설문자료 중 일부가 제공되지 않아 분석에 한계가 있었으나, 교장공모제 학교의 학업성취 수준을 최초로 분석한 연구라는데 큰 의미가 있다.


The purpose of this study is to investigate the level of school achievement as well as student and school characteristics of schools with a principal invitation and public subscription system(PIPSS). For this purpose, the 2009 National Assessment of Educational Achievement(NAEA) results were analyzed. In the analysis, a PIPSS school was compared to a non-PIPSS school in the same region, with a similar number of classes, students, income-support recipients, and students from multi-cultural backgrounds. The major results from this analysis are as follows: First, in the case of elementary schools, PIPSS schools tend to have a higher percentage of average achievers in English, compared to Non-PIPSS schools. Second, in the case of middle schools, Non-PIPSS schools show a high percentage of excellent achievers in subjects such as Korean, Mathematics and English. Third, in academic high schools with PIPSS, there was a relatively high percentage of excellent, as well as average achievers, and a comparatively low percentage of low-achievers in all five subjects. Finally, when vocational high schools were compared on the basis of achievement levels, PIPSS schools showed a lower percentage low-achieving students in all three subjects. Among the PIPSS schools, the students and parents of elementary and academic high schools tend to have higher satisfaction levels and more positive attitudes toward learning and overall school life. In particular, the participation and satisfactions levels in after-school programs were especially higher in PIPSS schools, compared to their non-PIPSS counterparts. Although this study has some limitations because several achievement scores and survey results have not been revealed, the fact that it is the first study to comparatively analyze the achievement levels of PISS and Non-PISS schools is of great significance.