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본 연구는 대학도서관시스템의 MyLibrary 기능을 CRM개념을 적용하여 이용자들에게 맞춤서비스를 제공하고자 하였다. 연구방법은 문헌조사, 홈페이지조사를 통하여 1차 자료를 수집하였으며, 국내외 대학도서관의 사례조사를 실시하고, 대학도서관시스템 중 3개의 시스템을 선정하고 해당 대학도서관 사서와 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 서비스의 각 기능을 담당하는 사서들이 MyLibrary 기능에서 생성되는 이용자들의 정보데이터를 체계적으로 활용하고 있는 사례가 많지 않다는 것을 파악하였다. 개선방안으로는 MyLibrary에서 생성되는 데이터를 토대로 이용자들에게 맞춤정보서비스 제공과 질적으로 높은 서비스를 제공하기 위하여 CRM에 대한 인식제고와 feedback 자료로 활용하기 위한 체계적 관리가 필요하다고 제시하였다.


This study tried to provide users with customized services by applying the CRM theory of the MyLibrary functions of the academic library system. The first data were collected through documentary survey and homepage survey, and case study of domestic and overseas college libraries was performed and 3 systems among academic library systems were selected to conduct a survey with their librarians and users of the academic libraries. It was found that librarians in charge of each function of services didn't much utilize information data of users created in the MyLibrary functions. As for an improvement method, it was suggested that systematic management to raise recognition on CRM and utilize it as feedback data is required in order to provide high quality services as well as customized information services to users based on data created in MyLibrary.