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A group of products, such as cell phones and cars, can be described as points in the price-quality attributes space. Under this scheme, an efficiency of products can be measured as combinations of quality attributes given a unit of cost, and the DEA(Data Envelopment Analysis) methodology can be applied to estimate the efficiency. In this study, we suggest a methodology to measure the allocative efficiencies of products from the perspective of consumers. The measurement of allocative efficiencies of products requires generation of the utility function of a representative consumer, which was obtained from the random coefficient discrete choice method developed by Berry, Levinsohn and Pakes(1995). The methodology enabled us to estimate different utility functions for consumers with different income levels. Combining DEA with the random coefficient discrete choice model, I estimated the allocative efficiency of products in the Korean automobile market. Especially, I have assumed two group of consumers with different income level,and could estimate different level of product efficiencies according to the income level of consumers.


자동차나 휴대폰 등, 비슷한 품질특성의 집합으로 이루어진 일련의 제품군은, 가격-품질특성 공간 내에서 각각의 점들로 표현되어 가격 대비 품질의 개념 하에서 제품효율성이 측정된다. 주로 생산경제학에서 생산자의 효율성을 측정하는 자료포락분석(Data Envelopment Analysis) 방법론이 제품의 효율성을 측정하는데 사용될 수 있다. 본 연구는 제품의 소비자 관점에서의 제품효율성을 품질특성의 배분적 효율성 측면에서 측정하는 방법론을 제시한다. 배분적 효율성 측정을 위해 필요한 소비자의 효용함수를 복원하기 위하여 Berry, Levinsohn and Pakes(1995)의 랜덤계수 이산선택모형(Random coefficient discrete choice method)을 사용한다. 이 방법론을 사용하면 소비자의 소득 수준에 따라서 제품의 가격에 대한 민감성이 다르다는 가정 하에, 소비자 소득 수준에 따라 가격 민감도가 달라지는 효용함수를 도출할 수 있다. 이 효용함수와 자료포락분석을 결합하여, 소비자 소득 수준을 고려한, 제품의 소비자 측면에서의 배분적 효율성을 구하였다. 특히 본 연구에서는, 이 이론적 모델을 한국의 자동차 시장에 적용하여 소득수준이 다른 소비자군이 서로 다른 차종에게 느끼는 제품효율성을 측정하였다.