초록 close

본 연구는 직업능력개발훈련교사들이 직무를 수행하는데 있어 우수 수행자들이 보이는 지식과 기술, 자질 및 태도 그리고 행동특성을 분석하였다. 포커스 그룹의 인터뷰를 통하여 훈련기관의 비전과 미션, 그리고 전략을 파악하고, 직업능력개발훈련교사로서 해야 하는 또는 할 것으로 기대되는 행동 즉, 역할을 도출하였고, 도출된 역할에 따른 역량을 분석하였다. 역량분석에는 교사라는 직업의 특성상 갖추어야 할 능력의 탁월성과 차별성 외에 바람직한 교사상이 존재하여야 함이 전제되었다. 삶의 자세와 행동 양식에서도 모범이 되는 수준이 요구됨으로써 교사는 유능한(excellent) 교사이면서, 좋은(good) 교사로서의 역량이 분석되었다. 우선 12개의 역할이 분석되었다. 학생관리자, 상담 및 조언자, 정보제공자, 취업지도자, 고객관리자, 과정기획 및 개발자, 내용전문가, 교과 운영자 및 교수자, 시설․장비의 관리자, 자기개발자, 기관과의 협력업무자, 행정업무자의 역할이다. 다음으로 역할에 따른 역량이 분석되었다. ‘지식과 기술범주’의 역량은 ‘의사소통기술’, ‘상담이론 및 기술’, ‘정보와 자원의 관리 및 활용’, ‘지역교육의 활성화 및 특성화’, ‘프로그램의 설계, 개발, 평가’, ‘전문적 지식과 능력’, ‘교수법상의 노하우’, ‘교수활동’, ‘형성적 평가’, ‘정보화’, ‘조직에서의 능력과 협력’, ‘행정업무 기술’이며, ‘자질 및 태도범주’의 역량은 ‘수용적 대인관계’, ‘리더로서의 수행력’, ‘학습자에 따른 다양한 대응’, ‘학습자에 대한 배려’, ‘성취지향’, ‘열의와 역동성’, ‘적극적 관계형성’, ‘상황에 따른 유연성’, ‘자신에 대한 확신’, ‘조직에 대한 협조’, ‘고객서비스 정신’, ‘부단한 자기개발’이다. ‘효과적인 성과’에 보다 치우치게 되는 현실의 교육에서 교직관을 보다 잘 반영하기 위하여 역량의 항목들을 두 범주로 나누어 분류하였다. 또한 역량분석에는 교직을 전문직으로 규정하는 견해가 반영되었다.


This research study highlights on identifying the pattern of excellence displayed by vocational training teachers at public institution in their line of duties. That is, by analyzing the behavioral characteristics including knowledge, skill, capacity and attitude of vocational training teachers with outstanding performance records this study is attempting to unravel a specific pattern that can be associated to their excellent performances. First, a total of 13 roles have been identified. In order of importance, the self-identified roles are information provider, student administrator, career guidance, counselor and advisor, curriculum planner and developer, specialist, self-developer, curriculum administrator and teacher, client manager, coordinator (with other institutions), labor unionist, general administrator, facility and equipment operator. Second, competency that corresponded to individual role was analyzed. Competency that required knowledge and skill was identified in the following order of importance; 1) knowledge and capacity as specialist 2)teacher’s activities 3)communication skills 4)pedagogical know-how 5)program design, development and evaluation 6) informationization 7)organizational skills 8)counseling knowledge and skills 9)formative evaluation 10)activation and specialization of local education 11)management and utilization of information and resources 12)administrative skills. Competency for talent and attitude was identified in the following order of importance: 1) consideration for students, 2) performing capacity as a leader, 3) ability to form receptive interpersonal relationship, 4) enthusiasm and dynamism, 5) constant self-development, 6) self-confidence, 7) support and cooperation to organization, 8) various response measure to better serve students, 9) accomplishment-driven attitude, 10) creation of positive relationship, 11) flexible response to different situation, 12) customer service mind.