초록 close

본 연구는 한국교육고용패널(KEEP) 1차에서부터 6차까지의 데이터를 활용하여, 2004년도에 고3이었던 여자 대학생의 학업중단 유형을 구분하고 관련된 요인을 살펴보는 데 목적이 있었다. 학업중단유형을 ‘긍정적인 이유로 휴학’, ‘부정적인 이유로 휴학’, ‘휴학없이 졸업’, ‘휴학없이 재학 중’인 집단으로 구분하고, 그러한 구분에 작용하는 요인들을 다항로지스틱 회귀분석을 통하여 확인하였다. 아버지의 학력, 가구소득, 고교성적, 대학 및 전공 만족도, 학습태도가 관련이 있었으며, 학생들이 가지고 있는 가정, 대학, 사회생활과 관련된 고민이 관련이 있음을 확인하였다.


This study aims to categorize the leave of absence types of college students and find related factors using Korean Education and Employment Panel(KEEP) 2004(base year) through 2009(5th follow-up) data. The leave of absence types are classified into four groups: 'leave of absence due to positive reasons', 'leave of absence due to negative reasons', 'graduated without leave of absence', and 'registered without leave of absence'. Multinomial logistic regression models were estimated in order to find out influential variables in this categorization. The results shows that father's years of education, family income, level of satisfaction with college and major, attitude of learning and concerns about family, college and societal lives are related.