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이 연구는 통합교육을 받고 있는 청각장애학생을 위한 순회교육 지원 방안을 알아보기 위한 것으로 전국의 청각장애학교 교사를 대상으로 설문조사 하였다. 통합교육을 받고 있는 청각장애학생의 순회교육 지원에 대한 연구의 결과는 교사들의 순회교육에 대한 필요 인식과 실행 방안 인식으로 제시하였다. 이 연구의 독립변인은 청각장애학교 교사의 순회교육 경험 유무, 성별, 학교 설립유형별, 담당학급별, 특수교육 경력별 등이다. 이 연구의 설문 결과에 대한 자료처리에서는 순회교육 경험 유무가 주요 변인이 되었다. 즉 이원변량분석을 활용한 자료처리를 통해 교육 경험 유무를 중심으로, 성별, 학교 설립유형별, 담당학급별, 특수교육 경력별 등으로 종속변인을 분석하였다. 현실적으로 우리나라는 통합된 청각장애학생을 위한 순회교육 지원 제도가 마련되지 않으므로 청각장애학교 교사는 순회교육이 청각장애학생보다는 중증장애학생을 위한 지원 제도라고 인식하고 있으나, 청각장애학생의 효율적인 통합교육을 위한 순회교육 지원 실행방안의 필요성에 대해서는 높게 인식한다.


As discussed in special education today, one of the main challenges is the effectiveness of inclusive education. In addition the effectiveness of inclusive education can also be questioned in hearing impaired student's education. However, currently in Korea, inclusive education for hearing impaired students in the deaf school support level of circuit training for research is very limited. Therefore, the purpose of this study is the inclusive education for hearing impaired students in itinerant education operating in situations and needs. This study also includes the execution plan in itinerant education support. The independent variable for this study of deaf school teachers includes teaching experience, gender, the school type, class or division of school in charge of science, special education, career, etc. In conclusion, the integrated itinerant education support for students with hearing impairment has not been established in Domestic. Institutional relations with the deaf school teachers and students with hearing impairment regarding the itinerant education and support system for students must be recognized. Another important factor that must be recognized is the effectiveness for the hearing impaired students in itinerant education for the inclusive education system.