초록 close

응용 예술의 한 분야인 바디페인팅은 인체에 그림을 그리는 것으로 광고 분야에 새로운 광고 방법을 제시하였다. 본 연구는 초현실주의에 나타난 트롱프뢰유 기법을 응용한 바디페인팅이 상업적 광고에 표현되었을 때 보여 지는 이미지 전달과 광고로서의 효과를 적용하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 바디페인팅에 대한 고찰을 통해 바디페인팅의 다양한 표현기법이 회화적 이미지와 융화됨을 설명하였다. 분석 및 조사 자료에 대한 범위는 바디페인팅의 개념과 역사를 통해 예술의 한 장르로서 다양한 표현기법을 가지고 있음을 문헌과 선행 논문을 중심으로 제시 하였다. 광고의 범위를 영상광고와 지면광고로 분류하고, 각각의 광고 내용은 트롱프뢰유기법이 바디페인팅에 적용된 광고를 기준으로 자료를 조사하였다. 그리고 바디페인팅에 트롱프뢰유 기법을 사용한 광고에서 보여 지는 예술적 특징 및 시각적, 착시적인 부분의 의미 전달에 대하여 유형별로 분류하여 조사하였으며, 분석을 위해 초현실주의에서 사용한 데페이즈망 표현 방법 중 변형, 전환, 합성을 바탕으로 분류하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 초현실주의의 표현 양식에 바디페인팅이 적용한 광고가 지면 및 영상광고 분야에 적용이 되었으며, 데페이즈망 기법에 기준하여 변형, 전환, 합성의 사례를 적용하였고, 영상광고에서 보여 지는 데페이즈망 기법이 사실감 있게 표현되었음을 볼 수 있었다. 이와 같이 초현실주의의 트롱프뢰유 기법이 바디페인팅에 표현되어 광고에 적용됨으로서 광고의 메시지와 이미지를 전달함을 볼 수 있었다.


The development of a variety of media people have an opportunity to share new knowledge, and This has already culture, art, science and has affected virtually every sector. Among them, visual perception and feeling the impact of advertising is very high. Is seen in many ads and the message of the ad characteristics in our lives unknowingly pass the message deep into the seats will be awarded him. Commercial advertising that is already beyond the realm of art, the image is expressed in a variety of feelings. Based on the Surrealist technique Trompe-l'oeil and wit to give the illusion of time is a good material. There is the most basic of human body by using the body painting, body is seen in the curvature of the linear flow and movement by the exaggerated expression may change with body paint and the phenomenon may be a fairy tale is remarkable rediscovery of the body. Representative artist of the Surrealist Rene Magritte (Rene Magritte), multi-step conversion of the main theme, the juxtaposition, derivative, combined, transformed, isolated, synthetic techniques such as representation on the basis Trompe-l'oeil Bodypainting phenomenon is seen when combined with Synesthesia in combination, the acceptance of the transition, transformation of common sense, were classified as leave. Trompe-l'oeil technique appeared in ads painted with the body when combined with the space and objects cause perceptual illusion, and human factor in molding the flow and the curvature of the line is felt in the life through the visual image has been completed.