초록 close

패션산업에서 대량생산 대량소비와 그로인하여 지나치게 많이 발생되는 폐기물의 문제에 이르기까지 환경을 저해하고 자원을 낭비하는 요소들이 산재해 있다. 게다가 세계적인 패스트 패션의 유행은 트렌드의 빠른 변화와 함께 생산자와 소비자 모두 윤리적인 문제의식도 망각하게 만들고 있는 현황이다. 이러한 시점에 한정된 자원을 보호하기 위한 노력의 일환으로 리디자인에 대한 의식들이 생기면서 디자인관련 산업에서 리디자인을 위한 연구와 이를 적용하는 브랜드들이 나타나고 있다. 이러한 리디자인이 단순히 자원의 재활용 차원을 넘어 보다 효율적으로 환경을 보호하면서 자원을 절약할 수 있도록 활용되기 위해서는 일반적인 리디자인의 형태인 다운사이클링을 넘어 업사이클링의 형태로 활용되어져야 한다. 패션분야보다 좀 더 많은 연구가 이루어진 일반 디자인분야에서 연구되어온 리디자인들 즉, 리사이클 디자인, 리유즈 디자인, 리듀스 디자인, 리플레이스 디자인, 리바이탈리제이션 디자인 등은 많은 성과를 내고 있다. 그러므로 패션산업에서도 리디자인으로 적용 가능한 리사이클 디자인, 리유즈 디자인, 리듀스 디자인 등의 리디자인을 효율적인 업사이클링으로 활용할 수 있도록 연구 적용 하는 것이 중요하다고 하겠다. 그러므로 리디자인을 실행하고 있는 앞선 사례를 연구함으로써 향후 리디자인을 보다 효율적으로 업사이클링 할 수 있는 방법을 제안하였다. 향후 패션 브랜드의 상품 기획에 환경보호와 자원절약이라는 중요한 주제를 적용하고 자원의 업사이클링을 위한 많은 노력이 필요하다고 하겠다.


There are many problems related to waste that are degrading the environment, due to the overuse of natural resource caused by mass production and mass consumption. In addition, the tide of global fashion and rapid changes in trends has weakened the ethics and morals of producers and consumers. At this point, some studies on re-design and new brands for the application of re-design are emerging in the design industry in efforts to protect limited resources, and to raise an awareness of re-design. Not only to increase the level of resource recycling, but also to efficiently protect the environment and save resources, re-design should be utilized through the solution of up-cycling, which is more suitable and recommendable than the general solution of down-cycling. There have been good performances and outputs in the general design industry’s attempts at re-design, such as recycle design, reuse design, reduce design, replace design, and revitalization design. Therefore, it is recommendable for the fashion industry to study redesign, such as recycle design, reuse design, reduce design, and it is important to apply and utilize these for up-cycling. The study shows some practical cases to achieve re-design, and suggests up-cycling as a future efficient re-design solution. In the product planning of future fashion brands, we should apply environmental protection and resource saving as key words, and need to make more effort in the up-cycling of resources.