초록 close

오늘날 테크놀로지의 급속한 발달은 교육에도 많은 영향을 주었다. 테크놀로지 기반 영상매체의 활용은 다양한 교수-학습 기회의 확대라는 측면에서 음악교육에서의 적용이 높아지고 있다. 즉 시공간을 초월한 추상적 학습내용의 구체화, 다양한 분야의 지식적용 및 접근, 동기유발 및 효과적인 교수-학습의 가능성 제공이라는 점에서 영상매체의 수업자료 및 보조자료로서의 활용이 증가되고 있다. 다양한 활동을 통한 음악성과 창의성 계발은 음악교육에서 매우 중요하며, 이를 위한 다양한 방법의 음악지도는 필연적이다. 본 연구에서는 음악지도를 위해 스토리텔링 기법을 기반으로 하여 새롭고 창의적인 지도방안을 모색하였다. 학생들의 음악적 관심과 흥미를 유발할 수 있도록 영상매체의 핵심영역인 영화를 활용하여 기존영화의 스토리를 새롭고 창의적으로 구성하고, 음악수업에 적용할 수 있는 모델을 개발하였다. 본 연구를 통해 학생들이 학문의 통합과 상호작용이라는 측면을 이해하고 예술적, 창의적 방법으로 사고하고 학습하는 기회를 확대하고자 하였다.


Today, the rapid development of technology has influenced education in many aspects. The possibility of applying technology-based visual media in music education has been increasing because it helps creating a variety of new instruction/learning opportunities. In other words, the utilization of visual media instruction material and supplement has been increasing because of these aspects: embodying abstract learning content that goes beyond time and space, applying and approaching knowledge of various fields, creating motivation and providing effective instruction/learning possibilities. Developing musicality and creativity through a variety of activities is crucial in music education, and using a variety of music instruction methods is inevitable. This study developed a new and creative education plan for music instruction based on storytelling techniques. In order to draw students’ musical interest, this study constructed an educational model applicable to music instruction by utilizing movies (which is the core form of visual media) and creatively reconstructing original stories of these movies. This study aimed to increase opportunities for students to understand the integration and interaction of various study fields and also to think and learn in artistic and creative ways.