초록 close

본 연구는 인지행동적 숙달목표향상 프로그램이 중학생의 목표지향성, 학업적 자기효능감 및 학업적 실패내성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 전북의 U중학교와 H중학교에 재학 중인 중학생 44명이 실험에 참여하였으며 실험에 참가한 학생들은 실험집단과 통제집단에 각각 22명씩 무선할당되었다. 인지행동적 숙달목표향상 프로그램은 총 10회기로 2일 동안 실시되었고 4주 후에 추후검사를 실시하였다. 그 결과 인지행동적 숙달목표향상 프로그램 집단은 숙달목표가 사후에 증가하였으나 추후에 유지되지 않았다. 인지행동적 숙달목표향상 프로그램 집단의 학업적 자기효능감과 학업적 실패내성은 유의하게 증가하였으나 통제집단에서는 아무런 변화가 나타나지 않았다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 한계점 및 후속연구를 위한 제안점이 논의되었다.


The purpose of this study is to explore the effects of the Cognitive Behavioral Mastery Goal Improvement Program on goal orientation, academic self-efficacy, and academic failure tolerance. Forty four students of U and H middle school in Iksan city were participated. Students who agreed to participated in this study were randomly assigned to 22 in the treatment group and to 22 in the control group. Cognitive Behavioral Mastery Goal Improvement Program were conducted total 10 sessions in 2 days. Then 4 weeks later, follow-up were administered. The result of this study, treatment group was increased at post test on mastery goal, but was not continued at follow-up. Cognitive Behavioral Mastery Goal Improvement Program group's academic self-efficacy, and academic failure tolerance were significantly increased, but not significant in the control group. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future study were also discussed.