초록 close

본고에서는 <전우치전> 경판본 계열 중 선본으로 볼 수 있는 한국학중앙연구원 소장본을 중심으로 <전우치전>이 갖는 교육적 가치를 살펴보고, <전우치전>을 가지고 학생들에게 어떠한 방법으로 가르칠 것인가 하는 활용방안에 대해서 알아보았다. <전우치전>이 갖는 교육적 가치로 “민중의 원한 해소, 과욕의 징치, 효와 충, 그리고 불충의 대립”을 들어 설명하였다. 그리고 교육의 활용방안으로는 브레인스토밍과 논증/논술 방법을 예로 들었다. 시대가 바뀌면서 고소설에 대한 인식을 고정적으로 가질 수는 없다. 현재를 살아가는 학생들에게 전 시대의 작품을 어떠한 방식으로 가르치고 설명할 것인지를 생각해 보았다. 그리고 학생들은 자신이 가진 생각을 어떻게 조리 있게 글로 쓸 수 있을까를 고민했다.


<Jeonuchijeon>, or The Story of Jeonuchi, is a classical Korean novel written at an unknown date by an unknown writer. It has a few different editions presumably because they were printed from a variety of different woodcuts carved in a few dialects. The present study examines The Story of Jeonuchi based on one of its earliest editions collected by the Academy of Korean Studies. Focused on the novel’s main ideas of educational value, the author explores effective educational means to teach these ideas to college students. The novel’s main ideas with edifying qualities include: alleviating resentment of the people, punishing the greedy, promoting filial piety and loyalty to the sovereign, and antagonism between disloyal forces. And these ideas can be effectively discussed in class using brainstorming, demonstration and logical description. Changing time requires a different approach to understanding and appreciating classical novels. Based on this awareness, the study seeks to find an effective way to teach today’s students about literature from a different time. It also stresses that this process involves encouraging the students to logically express their ideas in writing.