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본 연구에서는 중학생들의 우유 및 유제품의 섭취 실태를 조사하고 소비 성향에 미치는 요인들을 분석하기 위하여 경기도 지역의 남녀 중학생 447명을 대상으로 조사를 실시하였다. 조사대상자의 37.4%만 매일 우유를 마셨으며, 우유 1일 섭취량은 1컵이 56.7%이었다. 현재 주로 일반우유를 마셨으며, 대부분의 학생들은 일반우유보다 가공우유를 더 좋아하는 것으로 나타났다. 우유를 마시는 주된 이유로는 ‘키가 크고 싶어서’, ‘음료용, 간식용으로 마시기 좋아서’였으며, 우유를 마시지 않는 주된 이유로는 ‘우유의 맛이 없어서’와 ‘다른 음료가 더 좋아서’였다. 유제품 섭취 실태에 대한 조사 결과, ‘일주일에 3∼4번’ 정도로 섭취하였으며, 남학생은 아이스크림, 여학생은 마시는 요구르트를 가장 선호하였다. 대부분의 학생이 유제품을 섭취하는 이유는 ‘맛이 좋아서’, ‘음료용, 간식용으로 먹기 좋아서’, ‘키가 크고 싶어서’ 순이었으며, 유제품을 섭취하지 않는 주요 이유로는 ‘집에서 유제품을 먹지 않아서’였다. 유제품 섭취에 의해 건강상의 효과를 묻는 질문에 79.9%가 ‘없었다’고 응답하였다. 우유 및 유제품 구매 시 선택 기준을 조사한 결과, 우유의 경우는 ‘유통기한을 보고’, 유제품의 경우는 ‘자신이 좋아하는 유제품’이었다. 대부분의 학생들은 우유와 유제품의 소비를 촉진시키기 위해서는 ‘품질과 맛의 개선’과 ‘엄격한 위생 관리’가 우선적으로 개선되어야 한다고 응답하였다.


This study investigates the intake and consumption behavior for milk and dairy products among middle school students in Gyeonggi Province. The result of the study is as follows. Only 37.4% of the subjects drink milk everyday, and 56.7% of them drink one cup of milk a day. 69.2% of them usually drink plain milk whereas most of them prefer flavored milk rather than plain milk. Reasons to drink milk are 'want to be tall' and 'good to drink' while the reasons not to drink milk are 'its bad taste' and 'prefer other beverages.' 36.7% take dairy products 3∼4 times per week. Male students prefer ice-cream among dairy products while female students prefer liquid-type yoghurt. Most of the students consume dairy products for 'good taste,' 'good to eat,' 'want to be tall' in order. Those who don't consume dairy products say the major reason to dislike dairy products is 'their families do not drink dairy products at home'. As for the health benefit of dairy products, 79.9% of the subjects think that the products are of no effect. When they buy milk and dairy products, the most important standard of selection is 'shelf-life' for milk and 'favorite dairy products' for dairy products. Most of the students think that 'better taste and quality' and 'better sanitation' will increase their consumption of milk and dairy products.