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의료서비스에서 환자와 의료진간의 인적 유대감과 상호작용은 의료성과를 높이는 데 핵심적인 역할을 수행할 수 있다. 하지만 국내에서는 아직까지 의료 서비스에서 서비스 제공자와 고객 간의 라포르에 관한 연구가 많지 않았으며, 더욱이 라포르를 형성하는 요인과 결과에 대하여 깊이 있는 연구가 적었다. 이 연구에서는 라포르의 선행요인으로는 언어적, 비언어적 행위, 전문성과 특별 서비스의 영향정도를 파악하였으며, 이러한 변수와 라포르가 진료협조에 미치는 영향도 검증하였다. 245명의 의료 서비스 고객을 대상으로 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 언어적, 비언어적 행위, 전문성과 특별 서비스는 라포르의 형성에 있어서 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이들 변수와 라포르는 진료협조에도 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 토대로 실무적 및 이론적 시사점을 제시하고, 향후 연구방향에 대해서도 논의하였다.


The purpose of this study was to offer its results and implications by analyzing factors of being built rapport in clients from service provided by service provider in medical-service market. There are many findings on effect that is caused by individual relationship between service provider and client. However, it is extremely rare in a research on influence upon emotional response and behavior caused by personal tie in relationship between medical-service provider and client. Especially in the domestically medical service, a research on rapport is in insufficient condition, thus the implication of this study is regarded as very great. This study has antecedents as verbal interaction, non-verbal interaction, expertise, and special interest as factors of building rapport. And, it aims to talk even about influence upon medical-cure cooperation as its outcome. To achieve the objective of this study, it elicited hypotheses through literature research. To collect data, the questionnaire research was carried out targeting the online panel group. 245 copies were collected. Consistent with the literature, verbal interaction, non-verbal interaction, expertise, and special interest were directly related to rapport of the service provider. All four hypotheses examining the antecedents of rapport were supported. And, all antecedents and rapport were directly related to medical-cure cooperation of the service provider.