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Nowadays many warehouses and logistics facilities are designed based on pallet which is usually used as unit load. But it is hard to find reliable data about reasonable pallet size though pallet plays an important role in through transit. This paper aims to provide reliable data on current use and recognitions of pallets for through transit and analyze the survey results. The results show that less than 50% of companies do through transit and the others are reluctant to introduce it. Despite of merits of through transit, various commodities and compatibility with customers becomes obstacles to achieve through transit. The analysis of the survey results shows that we can overcome the above problems by introducing additional pallets for through transit. Due to the difficulty of management, the number of additional pallets should be minimized.


파렛트는 화물취급의 기본단위로써 최근 보관시설 및 물류설비들의 설계의 기본 단위가 되고 있다. 화물을 허물지 않고 운송하는 일관수송의 핵심 요소인 파렛트의 효율적 규격 설정이 중요하지만 신뢰성 있는 자료가 부족한 것이 현실이다. 본 연구는 국내 기업들의 일관수송 추진현황 및 일관수송용 파렛트에 대한 인식을 조사/분석하였다. 분석결과 일관파렛트화가 50%도 채 안될 정도로 낮은 것을 알 수 있었지만 향후 일관파렛트화 추진 계획이 상당히 부족함을 알 수 있었다. 일관수송에 따른 효율성 향상에도 불구하고 추진이 안 되는 주요한 이유로는 주로 거래처와의 정합성 및 다양한 제품의 취급이 문제인 것을 알 수 있었다. 이러한 문제는 T11형 이외의 다른 규격의 추가 사용을 통해 극복 할 수 있다는 가능성을 확인하였다. 다만 추가 규격이 많아지는 경우 발생할 수 있는 관리의 어려움을 해결하기 위해 추가규격은 최소화해야 할 것으로 보인다.