초록 close

1990년대 초반부터 시작된 국내의 택배산업은 2000년대에 들어서면서 폭발적으로 증가하였다. 또한 인터넷을 통한 전자상거래의 성장 역시 2000년 이후 택배산업의 성장과 더불어 매년 지속적으로 성장하였다. 이러한 추세에 대하여 학계나 산업계에서 인식은 택배산업의 성장이 전자상거래의 성장에 기인한 것으로 실증분석 없이 판단하였다. 이것은 인터넷의 발달과 성장으로 인하여 소비문화 생활 형태가 바꾸면서 상품 구입 주문의 형태도 변경되어 물류의 형태가 변화하였기 때문이다. 즉 전자상거래의 특징인 다품종 소량 다빈도의 형태로 물류의 형태가 변화되었고 이러한 변화가 택배산업의 성장을 야기하였다고 판단한 것이다. 그러나 이러한 인식은 택배산업의 성장에 영향을 미칠 수 있는 기타 요소의 변화인 GDP 성장률, 판매신용, 창고업 등의 변화 요인을 고려한 실증분석 없이 인식된 것이었다. 따라서 본논문은 이러한 일반적인 학계나 산업체의 인식인 전자상거래의 성장이 택배산업의 성장에 영향을 미치었다는 인식에 대하여 실증분석을 하였다. 그 결과 텍배산업의 성장은 전자상거래의 성장이나 판매신용의 성장에는 영향을 받았으나 GDP 성장률의 변화나 창고업의 변화에는 영향을 받지는 않은 것으로 분석되었다.


Since the inception of courier services in the early 1990, domestic courier service industry has grown explosively starting from 2000. Electronic commerce through internet has continuously grown together with the growth of courier service industry year over year since the year of 2000. Regarding this trend, academic circle as well as business circle understood, without having its empirical study, that the growth of courier service industry has been driven by the growth of electronic commerce. This is because the development and growth of internet has changed the life style of consumption, leading to the change of ordering type resulting in the change of distribution type. Namely, distribution type has changed to courier service with the characteristics of electronic commerce such as multi -products, small package quantity, and multi-frequency. However, this understanding has rooted in without the empirical study considering other factors such as the change of GDP growth rate, credit sales, warehouse business, which may affect the growth of courier service industry. Therefore, this study will conduct empirical study on the general understanding of academic and business circle that the growth of courier service industry has been driven by the growth of electronic commerce. This study concludes that courier service industry has been influenced by the growth of electronic commerce and credit sales but by GDP growth rate and warehouse business.