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2010년 6월 10일 법률 제10369호로 「온라인 디지털콘텐츠산업 발전법」이 전부 개정되어 법률의 제명이 「콘텐츠산업 진흥법」으로 변경되었는 바, 「콘텐츠산업 진흥법」의 주요한 개정 내용 가운데 하나는, 콘텐츠산업의 특수성을 전제로 한 분쟁조정 기구인 ‘콘텐츠분쟁조정위원회’(이하 분쟁조정위원회라고도 한다)를 신설하게 된 점이다. 즉, 콘텐츠산업 진흥법 제29조 이하에서, 콘텐츠 관련 분쟁을 조정하기 위하여 분쟁조정위원회를 설치하고, 분쟁조정 신청을 받은 위원회는 조정안을 작성하여 분쟁당사자에게 권고하며, 권고안을 당사자가 수락한 경우에는 그 분쟁조정의 내용이 재판상 화해와 동일한 효력을 갖도록 하는 등 분쟁조정위원회의 구성과 운영 및 조정 절차 등을 정하고 있는데, 앞으로 분쟁조정위원회가 제작자․이용자 등 이해관계자들의 분쟁 해결을 위한 전담조정기구로서의 기능을 할 것으로 기대된다.


'Act of Development for the Industry of Digital Contents Online' was fully amended and the name of the act was replaced by 'Contents Industry Promotion Act' in 10th of June, 2010. One of the major amendments of 'Contents Industry Promotion Act' is to introduce 'Mediation Committee of contents dispute'(abbreviated as 'Mediation Committee' below) a dispute settlement body based upon the premises of speciality in content industry. That is, article 29 and the following articles contain the organization, management and procedure of conciliation, by establishing Mediation Committee to resolve the contents-related issues, and enabling the Mediation Committee to recommend a conciliation solution to parties and to recognize the resolution by Mediation Committee as judicial compromise. Mediation Committee will be expected as an exclusive dispute settlement body by producers and users in dispute.