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본 연구에서는 외국인 대학생들의 학술적 글쓰기에서 나타나는 오류양상 고찰을 통해 외국인 대학생을 위한 학술적 글쓰기 교육의 바람직한방향을 모색해 보려는 목적에서 시도되었다. 이를 위해 본 연구에서는 외국인 대학생들의 보고서를 표지 및 목차, 주제/아이디어, 구성/전개, 문장/어휘, 자료의 이용 등 5개의 범주로 나누어 분석하였다. 분석 결과 외국인대학생들은 한국의 학문 담화공동체가 요구하는 제반 형식 규약에 미숙하였고 주제의식 및 문제의식이 빈약하며, 아이디어가 단조로웠다. 또 글쓰기에 대한 윤리적 의식이 미흡하고 기계적인 인용이 많은 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 첫째, 문제의식의 다변화와 창조적 모방을 유도할 수 있는 읽기 교육의 강화, 둘째, 올바른 인용방법의 획득과 글쓰기 윤리성의 고양 그리고 학술적 의도와 가치에 상응하는 자료 활용을 위한 자료 이용법 교육의 실시, 셋째 학술적 글쓰기의형식 규약에 대한 교육을 제안하였다.


This study aims at seeking the desirable way to the academic writing education for foreign students by considering the error patterns that presented in the academic writing of college students. For this, this article classified the review of foreign students into 5categories such as cover and table of contents, topics and ideas,configuration and development, sentences and vocabulary and data, and analyzed them. The result of analysis showed that foreign students lack experience to the various types of terms required by the academic discourse community in Korea, having poor thematic consciousness and poor a critical mind, and that their idea is monotonous as well. Also it showed that they have poor ethical awareness on writing and there are many mechanical quote in their writing. For this, this article suggested for solving this problems that first, focus on reading education that can lead to diversify a critical mind and to imitate 526 현대문학의 연구 44creatively, second, implement education to gain how to quote correctly and to enhance writing ethicality, and how to use data for utilizing data corresponding to academic intentions and values. Third, it suggested education to understand the type of academic writing conventions.