초록 close

글로벌 기업들은 해외시장 환경에 적응하기 위해 진출 전략을 차별화하고있다. 또한 마케팅 경쟁과 수요자들의 욕구 등에 부합하기 위해 시장 상황에맞는 차별화 전략을 수립하여 이 문화 적응형 진출을 시도하고 있다. 본 연구는 21세기에 특수시장으로 새롭게 부상하고 있는 중앙아시아 이슬람지역에진출한 한국기업의 차별화 전략의 효과를 지역내 국가, 시장, 업종을 통합하여 실증분석을 하였다. 본 연구에서는 중앙아시아시장에 진출한 한국기업의 환경을 조직특성, 현지관리자특성, 이슬람문화 특성, 마케팅 특성으로 구분하여 각각의 특성이 성과에 미치는 영향을 분석하여 기업의 전략을 제고할 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조직 환경과 전략 간의 관계에서 각각의 환경특성은 기업의 전략에 통계적으로 유의미한 영향을 미치고 있다. 둘째, 마케팅 전략과 성과 간의 관계에서, 마케팅 차별화 전략은 기업의 성과에도 긍정적 영향을 미치고 있다. 셋째, 조직 환경과 성과 간의 관계에서, 기업의 환경특성은 성과에 긍정적인 영향을 미치고 있다.


This study attempted to check the impact of various factors, such as business, local manager, cultural, marketing and other characteristics on the operational results of Korean businesses in the Central Asian market to find more efficient business strategies for them. Korean companies' Cross-cultural strategy has been taken gradually to differentiated marketing strategy since 2000 in Central Asian region. It is necessary to establish and execute various marketing strategy according to environmental features in order to survive as a competitive Cross-cultural enterprise in the extensive Central Asia region industrial markets. Therefore, in this study, Korean companies' environments are divided into the companies, managers,culture and Cross-cultural industry features and evaluated influences between the factors and the marketing strategies respectively. And this study seek a plan to enhance the performance of the Cross-cultural companies. The results of this study can be summarized as follows. First, the relationships between the Cross-cultural companies environmental factors and differentiated strategies are,statistically, significantly positive. Second, the relationships between the marketing strategies and performance in Cross-cultural companies are significantly positive. Third, the relationships between Cross-cultural companies' environmental factors and performance, the environmental features of Cross-cultural companies are, statistically,significantly positive. Fourth, environmental characteristics have a statistically significant impact on business strategies. Fifth, strategies have a positive impact on business results. Finally, environmental characteristics have a positive impact on business results.