초록 close

본 연구는 한국의 주요 문화관광자원인 사찰의 중요성을 인식하고 지속적인 발전 방안을 구축하려는 목적으로 실행되었다. 이를 위해 사찰관광자원의 지각된 가치와 방문자 만족도간의 관계성 및 영향력을 규명하고자 3개의 가설을 설정하였다. 분석은 대구의 대표적인 사찰인 동화사와 은해사에서 진행된 설문조사에 대한 응답내용을 토대로 실시하였다. 조사대상은 사찰을 관광목적으로 찾은 방문객에 한하였으며, 응답자는 총 215 명이었다. 실증분석 결과를 살펴보면 첫째, 요인분석에서 지각된 가치는 전체적 가치, 감정적 가치, 기능적 가치로 구분되었다. 둘째, 가설 검증 결과 전체적 가치와 감정적 가치는 방문자 만족도에 유의한 영향을 미치고 있으며, 전체적 가치가 상대적으로 영향력이 높은 것으로 나타났으며, 기능적 가치는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 선행연구들은 기능적 가치는 만족에 유의한 영향을 미치지만 사찰자원을 대상으로 한 본 연구는 사찰자원의 특수성으로 인해 기능적 가치는 만족에 유의하지 않은 결과를 보인 점은 시사하는 바가 크다고 할 것이다.


The purpose of this study was to recognize the importance of temple-based tourism resources and to suggest how to develop sustainability of the resources. To this end, Three hypotheses were established to examine the relationship between perceived value of the resource and visitors' satisfaction. Data were collected using questionnaires in the areas of two major temples in Daegu. The sample was confined to the person who visited the temple only with the purpose of pleasure travel. A total of 215 were used for data anlysis. Major findings are as follows. Three types of perceived value were found: overall value, emotional value, and functional value. Second, overall and emotional values significantly affected visitors' satisfaction, but functional value did not. This finding was contradictory to the result of the existing studies which found that functional value did influence visitor's satisfaction. Unique characteristics in nature of the temple resources were speculated for the reason.