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본 연구는 우리나라 호텔소유주들이 국제적인 체인호텔을 전문적으로 위탁경영하고 있는 경영회사와의 호텔경영계약의 체결에 따른 인사 및 재무운영에 관한 내용들을 검토하고 그에 따른 제반 현황과 문제점을 분석하여 개선방안을 강구함으로서 향후 소유주입장에서 형평에 맞는 계약을 추진할 수 있도록 함에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 조사방법으로 사례연구 및 전문가의 심층면접조사를 실시하였다. 또한 분석방법으로는 국내 8개 특급호텔의 경영계약서상의 인사 및 재무운영을 비교ㆍ분석하는 방법을 택하였다. 분석방법의 객관성을 유지하기 위하여 관련분야에 대한 전문가 12명의 의견에 대한 심층면접조사를 실시하였으며 면접조사결과 공통적인 의견만을 중심으로 수렴하여 자료 분석 결과의 신뢰도를 높였다. 전문가집단의 심층면접조사의 결과 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 호텔경영계약시 인사운영에 대해서는 경영회사가 전반적인 운영을 하되 소유주측에서 조정적인 역할을 할 수 있는 유연한 체제로 운영하여야 한다. 인사의 최종 승인권과 총지배인의 승인 및 교체권은 소유주가 보유하는 것이 바람직하다. 재무운영에 대해서는 예산계획 대비 경영실적의 차이부분에 대한 경영회사의 책임조항이 기술되어야 한다. 또한 손익계산서를 작성할 때에는 통일회계시스템에서는 경영수수료와 고정비를 차감하기 전에 매출총이익으로 계상하고 있으나 경영수수료와 고정비를 차감한 후에 매출총이익으로 계상하도록 추진하여야 한다. 또한 한국의 실정에 맞는 통일회계제도를 정비하여 도입하여야 한다. 연구의 시사점으로서는 우리나라도 경영회사의 선진 노우하우를 하루속히 습득하여 호텔운영의 전문인을 양성하고 협상의 우위를 점할 수 있는 국제적인 체인호텔의 운영능력을 개발하여 국제적인 체인호텔을 운영할 수 있는 경영회사로 발전해 나아가야 한다.


The purpose of this study is to furnish the upright and prevailing information for hotel owners over the management company, through examination of the human resources and financial operations of 8 domestic upscale hotels which have introduced the international chain hotel brands, when negotiating the hotel management contract. The method of study was carried out by analysis of current management contract letters of 8 hotels for comparative fact-findings and specialists group interviews for getting desirable solutions. The concerning questionnaires were given to 12 hotel management- related specialists for balancing the objectivity of research materials in which only the common opinions were deliberatively accepted in order to enhance the fidelity of the results of the interviews. The results of the survey regarding human resources are as follows. Firstly, it is advisable that the general manager is to be approved or replaced by the hotel owner at the recommendation by the hotel management company. Secondly, it is rather desirable that the personnel affairs of staff employees is also to be considered by the general manager and then accepted by the owner. Thirdly, it is desirable that the labor-management affairs is to be positively handled by the owner. The results of the survey regarding financial operations are as follows. Firstly, it is desirable to be stipulated that the revenue budgeting is to be planned and then sanctioned by the owner, and the negative discrepancy between the budget and the performance is to be responsible by the management company. Secondly, the replacement budget for FF&E is to be considered 1~2% of the gross operating revenue in the beginning and within 4% after that period. Thirdly, the management fees and fixed charges have to be deducted when figuring the gross operating profit in the income statement, unlike they are not taken out in the uniform system of accounts for hotels(USAH).