초록 close

본 연구의 목적은 특급호텔 웨딩홀의 물리적 환경 품질인식에 따른 잠재고객들의 만족과 신뢰의 영향관계와 웨딩홀에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향관계를 파악하여 호텔웨딩홀의 경쟁력 확보 방안과 전략적인 시사점을 제공하고자 하였다. 설문조사는 서울지역 특급호텔웨딩홀 25개를 대상으로 조사하였으며, 설문지 총 300부를 배포하여, 불성실하게 응답한 설문지 35부를 제외한 총 265부를 연구의 표본자료로 사용하였다. 먼저 빈도분석을 실시하였고, 모형의 가설검증을 위하여 신뢰도와 타당성을 검증하였으며, 연구 결과의 타당성을 확보하기 위하여 확인요인분석과 연구 모형에 제시된 구성개념들 간의 영향 관계를 파악하기 위해 경로분석을 통하여 개념들 간의 상호관계를 검증하였고 모형간의 인과관계를 파악하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 첫째, 물리적 환경 속성이 만족에 미치는 영향관계에서 심미성, 쾌적성, 오락성, 편의성은 웨딩홀 만족에 유의한 영향을 주는 것으로 나타난 반면, 청결성은 만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 물리적 환경 속성이 웨딩홀 신뢰에 미치는 영향관계를 분석한 결과, 청결성과 쾌적성은 신뢰에 유의한 영향을 주었으며, 반면에, 심미성, 오락성과 편의성은 신뢰에 유의한 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 만족과 신뢰, 태도, 구매의도에서는 유의적인 영향관계가 나타났으며, 넷째, 웨딩홀 신뢰는 태도에만 유의한 영향을 미치며, 마지막으로, 태도는 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


This study intends to suggest or provide strategic implications and measures for hotel wedding halls' to secure its competitive edge in wedding industry by identifying and grasping the various attributes such as 'how customers' cognition toward the quality of the wedding hall could possibly influence their satisfaction, confidence, attitude, and purchase intention'. The survey was conducted at 25 different deluxe hotel weddings halls. A total of 300 questionnaires were distributed and 265 responded questionnaires were reliable to be used as sample. First of all, Frequency analysis, reliability and feasibility tests were conducted in order to verify hypothesis of the model. The confirmatory factor analysis was conducted to assure the adequacy of the study result and path analysis was also performed to identify the correlation between the concepts and how they affect each other. By utilizing such analytical approach, the causality between the models was also identified. Among physical environment attributes, the aesthetics, amenity, entertainment and convenience seem to have critical influences on the satisfaction rate, whereas, the cleanliness does not have significant impact on the customer satisfaction. Secondly, cleanliness and amenity have significant influence on customer's confidence over wedding hall and in reverse, aesthetics, entertainment and reliability are not influential attributes. Thirdly, satisfaction rate have significant impact on reliability, attitude and purchase intention. Fourth, Customer's reliability on wedding hall is influential to the attitude only. Lastly, the result has shown that the attitude has influence over the purchase intention.