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Travel search engine is a new breed of technology that has the potential to significantly change the online travel distribution landscape. Using innovation diffusion and technology acceptance models as the theoretical foundation, this paper presents a research framework to evaluate such newly emerging technologies without relying on individuals' previous exposure to or familiarity with the technology to be evaluated. A review of literature indicates that perceived usefulness, trust, self-efficacy, perceived innovativeness, complexity, and subjective norm emerged as reliable constructs; however, in this study the first four factors were found to have a significant effect on individuals' willingness to adopt and/or recommend travel search engines. Implications for future research are presented in the conclusion section.


여행 검색엔진은 온라인 관광유통의 환경에 중대한 변화를 가져올 새로운 유형의 기술이다. 본 연구에서는 혁신 확산과 기술수용 모델을 이용하여 개인에게 노출되고 친숙한 기술에 의존하지 않고 새로운 유형의 기술을 평가하는 연구모형을 제시하였다. 선행연구검토 결과 인지된 유용성, 신뢰도, 자기-효능성, 인지된 혁신성, 복잡성, 그리고 주관적 규범 등이 검색엔진의 기술을 평가하는 신뢰할만한 구성개념으로 나타났다. 그러나 본 연구의 분석결과 인지된 유용성, 신뢰도, 자기-효능성, 인지된 혁신성 등 네 가지 요인이 개인이 여행 검색엔진을 채택하고 추천하는 중요한 요인으로 밝혀졌다. 결론에서는 향후 연구를 위한 시사점을 제시하였다.