초록 close

본 연구에서는 전자매체를 활용한 사이버수업에서 자기조절학습능력, 사회적 실재감, 학습몰입, 만족도 간의 구조적 관계를검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 W사이버대학의 2010년 2학기 사회복지조사론학과 304명을 대상으로 연구를 수행하였다. 그 결과 첫째, 자기조절학습능력과 사회적 실재감이 학습몰입에 영향을 미치는지 검증한 결과, 자기조절학습능력만이학습몰입에 유의한 영향(β=.69, p<.05)을 미치고 있었다. 둘째, 자기조절학습능력과 사회적 실재감이 만족도에 영향을 미치는지검증한 결과, 역시 자기조절학습능력만이 만족도에 유의한 영향(β = .38, p<.05)을 미치고 있었다. 또한 학습몰입은 자기조절학습능력과 만족도를 매개하는 변수임을 확인하였다. 본 연구결과를 바탕으로 전자매체를 활용한 사이버수업의 성공적인 학습전략을 제공하는 운영전략을 제언하였다.


The purpose of the present study is to examine the causal relationship among self-regulated learning, social presence,learning flow and satisfaction in cyber education utilizing electronic media. For this study, 304 students at W cyber university in Korea completed surveys in the fall semester of 2010. The result of this study indicated that there was a meaningful effect of self-regulated learning on learning flow and satisfaction. In addition, we founded learning flow has an intermediating effect between self-regulated learning and satisfaction. Based on these results, this study propose strategies to raise satisfaction by improving students' leading role in their learning.