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IT 비용절감 및 사용편의성에 대한 요구가 확산됨에 따라 IT 패러다임을 변화시킬 메가 트렌드로 클라우드 컴퓨팅이 대두되었다. 사용자가 필요로 하는 만큼의 H/W 및 S/W를 유틸리티 서비스 형태로 제공받을 수 있는 클라우드 서비스 시대가 도래하고 있는 것이다. 이러한 배경 하에서 본 연구는 클라우드 서비스의 경제적 가치와 소비자 니즈를분석하고자 산업연관분석과 FGI를 활용하였다. 연구 결과 2011~2020년까지 클라우드 서비스의 총생산 유발액은 약58조원, 총부가가치 유발액은 약 30조원, 총고용 유발인원은 약 55만명에 이를 것으로 전망되었다. 또한 클라우드 서비스의 전후방 연쇄효과가 지속적으로 확대될 것으로 예상된다. 한편, 클라우드 서비스에 대한 소비자 니즈를 분석한결과, 비용절감, 사용편의성, 정보접근성이 수용과 확산의 자극요인이 될 것으로 예상된다. 또한 클라우드 서비스의시장확산을 저해할 수 있는 주요 우려·장애요인은 정보유출 가능성과 성능예측의 불확실성으로 확인되었다.


According to the expansion of demand for IT cost reduction and user convenience, cloud computing has been highlighted as the mega trend to change the IT paradigm. This means the advent of age for cloud services which provide H/W and S/W as the amount that the user wants as the type of utility services. Under this background,this study uses Input-Output analysis and FGI in order to analyze the cloud service’s economic value and consumer needs. According to the result of the research, cloud services from 2011 till 2020 are expected to show about 58 trillion won as the total production inducement, about 30 trillion won as the total value added inducement, and about 550 thousand people as the total employment inducement. It is also expected that the forward-backward linkage effects of cloud services will increase constantly. Meanwhile, according to the result of analyzing consumer needs for cloud services, it is expected that cost reduction, user convenience, and information accessibility will be the stimulative factors for acceptance and expansion. In addition, it has been found that the chief concerning and hindrance factors affecting the cloud service’s market diffusion negatively are the possibility of information leak and uncertainty of performance anticipation.