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영상 커뮤니케이션에서 상징성을 지닌 이미지들은 수용자들이 영상물의 의미를 이해하는데 있어 도움을 줄 뿐만 아니라 감독이 관객에게 전달하고자하는 메시지를 정확하게 파악할 수 있게 한다. 내러티브가 중심을 이루는 영화와 애니메이션은 상징적 이미지를 표현하는데 있어 전체적인 줄거리와 주제에 맞게 구성되어야하며 수용자들은 이를 통해 영상물과 완전한 소통을 할 수 있게 된다. 수용자들이 영상물에서 언어가 아닌 시각 이미지를 통해 그 의미를 해석하는 방법론 중의 하나인 상징은 기호학 및 사회심리학에서 그 근원을 찾을 수 있다. 본 연구에서는 선과 악의 주제를 가진 영화 '비몽'과 애니메이션 '철콘 근크리트'를 장면 분석하여 상징적인 이미지가 어떻게 사용되었고, 그 의미들의 기저를 이루고 있는 것들이 무엇인지 고찰해 보았다. 그 결과, 두 작품 모두 흑과 백의 색채를 통해 선과 악의 의미를 상징하고 있었으며, 이는 서로 대립되는 의미가 아닌 결국 하나로서 공존해야하는 의미를 함축하고 있음을 알 수 있었다. 이는 일반적으로 선과 악이라는 모티브를 둘러싼 연상작용에 의해 흑과 백의 의미해석이 학습되어졌다고 볼 수 있다. 두 작품에서 선과 악이라는 주제를 영상물로 재현하는 방식을 심층적으로 분석해봄으로써 이미지를 통해 영상 커뮤니케이션의 의미화 과정을 살펴보았다는데서 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.


Symbolic images in visual communication help audience to catch the message that director wants to convey exactly as well as to understand meanings of the films. The films and animations that dealing narratives mainly should be constructed harmoniously with entire theme and synopsis in expressing symbolic images. Through this, audience can communicate thoroughly with the films and animations. Symbolism, one of methods that interpret the meaning of the films not by verbal context but by visual image, has its roots in semiology and social psychology. Analysing the films 'Dream' and the animation 'Tekkon Kinkreet', that are about virtue and vice, this study considers how symbolic images are used and what underlie the meanings of images. This paper shows that both films express the theme 'good and evil' through the color of black and white. And they imply that vice and virtue should coexist as one, not be in conflict with each other. Interpretation of the meaning of black and white seems to be learned by stimulating associations with general motif of good and evil. An in-depth analysis of the two films reveals the way how to depict theme vice and virtue. The analysis in this study enables to examine the process of developing significance in visual communication.