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본 연구는 뉴 실버세대의 상품구매와 패키지디자인에서 일반적으로 알려진 7가지 요소(네이밍, 브랜드로고, 색채, 캐릭터), 타이포그래피, 레이아웃, 일러스트)와의 관련성을 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문헌조사와 선행연구를 통해 패키지디자인의 7대요소와 뉴 실버세대의 특징을 살펴보고, 그 다음으로 이들 요소와 뉴 실버세대의 상품구매와의 관련성을 모형과 가설을 설정한 후 이를 실증적으로 검증한다. 이러한 과제를 수행하기 위해 서울과 수도권 지역에 거주하고 있는 뉴 실버세대를 표본으로 구성하고 ‘건강음료’를 대상으로 설문지에 의한 조사방법을 택해 관련 통계분석을 실시하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구모형에서 패키지디자인의 요소로 설정된 네이밍, 브랜드로고, 색채, 캐릭터, 타이포그래피, 레이아웃, 일러스트는 뉴 실버세대의 상품구매와의 관련성이 통계적으로 모두 유의하게 나타남으로써 “패키지디자인의 요소는 상품구매에 영향을 미친다”는 가설은 전부 지지되고 있음을 알 수 있다. 둘째, 뉴 실버세대의 상품구매에 가장 영향력을 크게 미치는 패키지디자인의 요소는 ‘브랜드로고’이며, 그 다음으로 ‘네이밍’, ‘일러스트’, ‘색채’, ‘캐릭터’, ‘타이포그래피’, ‘레이아웃’ 순으로 영향력이 있음으로 나타났다.


The purpose of this study is on the analysis of seven generically known factors of package design (naming, brand logo, color, character, typography, layout, illustration) and purchase behavior of the New Silver. Exploration on the characteristics of seven factors of package design and the New Silver was done through researches of literature and former studies, followed by setting up hypothesis and modeling of the relevance of the seven factors and the purchasing behavior of the New Silver, and finally empirically testing and verifying the hypothesis. The New Silver living in Seoul and metropolitan area has been set as samples, and survey questionnaire methodology was used to conduct statistics analysis on the health drinks. The results are as follows:Firstly, elements of package design set in this study, such as naming, brand logo, color, character, typography, layout, illustration, revealed to bear significant relevance to purchasing behavior. Therefore, it is conclusive the hypothesis "package design elements does have affect on the purchase behavior" is supported. Secondly, the most influential element of package design on purchase behavior of the New Silver turned out to be 'brand logo', followed by 'naming', 'illustration', 'color', 'character', 'typography' and finally 'layout'.