초록 close

본 연구는 여자대학생의 진로탐색 활동을 위한 직업카드를 개발하고 본 직업카드의 효과성을 검증하기 위하여 진로탐색 활동이 여자대학생의 진로정체감과 진로결정수준을 높여주는지 확인하는 것을 목적으로 수행되었다. 본 연구에서 개발한 직업카드는 16개 분야의 119개의 직업이 119장의 카드로 구성되었으며 직업카드의 앞면에는 직업의 종류, 일련번호, 직종분야, 직업명, 직업개요, 직업 내 여성비율 등이 기록되어 있고 직업카드 뒷면에는 근무환경 및 업무특징, 기본소양, 학력 및 자격, 직업 내 대졸자비율, 직장 내 진급체계, 관련 직업 등이 기록되어 있다. 크게 두 부분으로 나뉘는 본 연구의 전반부는 직업카드 제작을 위한 자문위원 구성, 직업선정 기준, 선정된 직업분석, 직업카드 수의 적정성 검토, 직업카드의 규격 및 디자인 결정, 전문가 검토 등의 직업카드 제작에 관한 내용과 카드 활용 방안을 다루었다. 연구의 후반부는 여자대학생 105명에게 직업카드를 적용한 진로탐색 프로그램을 실시한 후 평가지를 실시하였고, 상담자 3명에게는 직업카드를 적용한 진로탐색 프로그램을 직접 진행하여 보도록 한 후 직업카드에 대한 평가지를 실시하였다. 여자대학생들에 대한 평가지 분석 결과를 보면 직업카드를 활용한 진로탐색 프로그램에 대해 높은 수준의 만족을 보여주었으며, 구체적으로는 직업의 세계에 대한 이해를 하는데 도움을 주었다, 직업카드의 다양한 정보는 직업에 대한 오해와 편견을 버리게 하여 자신의 흥미와 적성에 맞는 진로를 탐색하고 선택하는 데에 도움이 되었다, 진로를 확고히 하거나 취업준비에 대한 동기부여를 갖도록 하였다 등의 긍정적인 반응을 보여주었다. 직업카드분류활동을 지도한 상담자들의 의견을 보면 본 연구에서 개발한 직업카드가 참여자 스스로 진로를 탐색하고 선택할 수 있는 활용하기에 편리한 진로탐색도구이며 다른 검사 없이 직업흥미에 대한 파악과 상담까지 진행할 수 있는 활동임을 보고하였다. 직업카드를 활용한 진로탐색 프로그램이 여자대학생들에게 진로정체감과 진로결정수준을 높여주는지를 확인한 결과 본 연구에서 개발한 여자대학생용 직업카드가 여자대학생의 진로정체감과 진로결정수준을 높여줄 수 있는 효과적인 진로탐색도구임을 뒷받침해 주었다. 끝으로 본 연구에 대한 논의와 제한점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.


This purpose of this study was to develop the vocational cards for female university students and to verify the effectiveness of the newly developed cards in terms of the enhancement of their career identity and career decision making. The first half of this study described the processes of developing a new set of vocational cards, such as organizing counseling committee, establishing the standards for vocation selection, analysing selected vocations, reviewing the appropriateness of the number of cards, determining design, and exemplifying how to utilize the cards in the field. The latter half of this study tried to explore the effectiveness of the newly developed vocational cards by applying the cards to 105 female university students and conducting questionnaire to the subjects. This study developed 119 occupational cards with the specific purpose of assisting female college students who are preparing for a career by helping them to find their vocational interest and aptitude, and search and decide their career or occupation by themselves. And, the analyses on the questionnaires showed that female college students were overall satisfied with vocational card sorting activity as well as the developed cards themselves. Feedbacks from the counselors who guided the vocational card sorting activities were positive. Lastly, the limitations of this study and the suggestions for the further research were also discussed.