초록 close

Student participants expressed their perceptions of their institution using a Q‐sort that included written descriptions that they had generated of the institution as well as photographs or images that they had submitted as best capturing its nature. Given the mix of text and visual items, it was hypothesized that the sort results would be predicted by individuals’ preferred learning styles. The hypothesis was not supported. Rather, differences in perceptions were related to the nature and level of communication with the institution. Factors representing two different perceptions of the institution were identified. The first emphasized the institution’s communality. The second largely rejected its communality and emphasized the institution’s tangible features and environment. Students associated with the first, communal, perception were more likely to be residents, to have started as freshmen, and to have had greater opportunities for on‐campus socialization. Students associated with the second factor and rejecting the perception of communality had spent less time on campus, had taken fewer institutional courses and were all commuters. It is concluded that expressed image of an organization may be explained more by the nature and level of members’ interactions with it than by their preferred mode of learning or of describing their organization.


본 연구에 참가한 학생들은 그들의 소속기관에 관한 진술문과 기관의 특성을 잘 드러내는 사진이나 이미지를 통해 Q소트를 행하였다. 진술문과 비주얼의 혼합적 분석을 통해 개인의 선호 학습스타일에 의해 연구결과가 예측된다고 상정하였으나 이것은 지지되지 않았다. 단지 지각에 있어 차이점은 기관의 커뮤니케이션 본직과 수준과 관련되어 있었다. 기관에 대한 상이한 지각을 나타내는 요인 중 첫 번째는 기관의 공통성이었다. 두 번째 요인은 이와는 달리 기관의 가시적 특성과 환경이었다. 첫 요인과 관련한 학생들은 지역주민이며 신입생부터 시작했으며 캠퍼스 사회화의 기회가 더 많아 보인다. 두 번째 요인과 관련된 학생들은 캠퍼스에서 시간을 덜 보내며 수강과목이 적으며 모두 타지역에서 등교하였다. 한 조직에 대한 표현된 이미지는 구성원들의 학습의 선호유형보다는 조직과의 상호작용의 본질과 수준에 달려있음을 결론지을 수 있었다.