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본 연구는 위도띠뱃놀이의 당집인 願堂과 관련된 문서 「願堂重修記」를 소개하고, 이 자료에 기록된 내용을 토대로 위도띠뱃놀이 ‘원당’이 신앙처로서 어떠한 기능과 역할[위상]을 했는지를 살펴보는 데 목적이 있다. 「願堂重修記」는 위도띠뱃놀이가 행해지고 있는 대리 마을의 達成 徐氏 집안에 전해오는 문서다. 이 문서는 1900년도 당시 원당 중수 과정을 기록한 것으로 크게 서문과 추렴기 부분으로 나뉘어져 있다. 서문에는 당시 어떤 연유로 원당을 중수하게 되었는지가 기록돼 있으며, 중수기 부분에는 원당을 중수하는 과정에 돈을 추렴한 인물이 명시돼 있다. 중수기의 내용은 위도 내지인과 외지인으로 다시 구분할 수 있는데, 특히 외지인 중에는 전라북도 여러 지역을 비롯해, 오늘날 전라남도, 충청남도, 황해도, 제주도 지역 속한 추렴자들의 명단 등이 본 문서에 기록돼 있다. 자료로서 「願堂重修記」가 지닌 가치는 여러 측면에서 고민해 볼 수 있겠지만 무엇보다 본 문서에 기록된 추렴기 내용을 통해 당시 위도띠뱃놀이의 원당이 신앙적으로 매우 중요했음을 엿볼 수 있다는 점에 의의가 있다. 조기어업으로 인해 일찍부터 위도 지역에 많은 외지인들 이 몰려왔다는 이야기[구술자료]를 구체적으로 보여주는 문헌자료이기도 하다. 아울러 이 문서의 중수기 부분을 토대로 살펴보면 위도띠뱃놀이의 원당은 단지 대리 마을 주민들의 신앙처에서 머물러 있었던 것이 아니라, 연평도의 임경업 사당인 충민사와 더불어 서해안 어민들의 주요 신앙처였음을 구체적으로 확인할 수 있다.


This study has its purpose in introducing 「Wondang Repairing Record」, a document related to Wondang, the temple of Wido-ttibaennori and examining what function and role[phase] the ‘Wondang’ of Wido-ttibaennori played as a locus for faith on the basis of the contents recorded in this material. 「Wondang Repairing Record」is a document that is handed down in the family of Dalseong Seo Clan of Daeri Village where Wido-ttibaennori is conducted. This document is a record of the process of repairing of Wondang at the time of 1900, and is largely divided into introduction and collection record. In the introduction, why Wondang came to be repaired at that time is recorded, and in the repairing record part, the figures that collected money in the process of repairing the Wondang are clarified. The contents of repairing record can be again divided into Wido natives and strangers, and in this document, the list of collectors belonging to various regions in Jeollabuk-do, Jeollanam-do, Chungcheongnam-do, Hwanghae-do and Jeju-do among strangers is recorded. The value of 「Wondang Repairing Record」 as a material can be considered in various aspects, but above all it has its significance in the point that we can steal a glance at the fact that at that time Wondang of Wido-ttibaennori was very important in the way of faith through the contents of collection record that is recorded in this document. It is also a literature material that concretely shows the story[an oral material] that many strangers came to Wido early due to yellow corvina fishing. In addition, it can be concretely checked that Wondang of Wido-ttibaennori did not only stay as a locus for faith of Daeri Villagers but also was a main locus for faith of fishers of the West Coast together with Chungminsa, the shrine of Kyoungeop Lim of Yeongpyeongdo by examining on the basis of the repairing record part of this document.