초록 close

본 연구는 오류문 분석을 통해서 한국어 시제 교육의 문제점과 새로운 방향의 제시를 목표로 하였다. 이에 따라 한국어 교육에서 ‘과거’, ‘현재’, ‘미래’라고 제시되어 있는 시제 표현 형태소와 관용적인 표현을 기준으로 오류문이 분석되었다. 따라서 교육 내용의 문제점은 그러한 표현 요소와 관련되어 들어날 수밖에 없으며, 이로 인하여 교육 방안에 시제 외적 요소가 포함된 것이다. 각 기관에서 발행된 한국어 교재를 살펴보면 본문에서 제시한 교육 내용은 초급에서는 물론이거니와, 중급 이상의 단계에서도 찾아 볼 수 없으므로 본 연구의 결과는 외국어로서 한국어 교육에서 차원에서 의의가 있다.


This paper aims to explore the teaching method of grammatical items for tense expression produced by Korean learners whose L1 is Chinese. based on the error analysis. we analyed the 10 weeks writing reports of Chinese learner. It is important and meaningful to analyze the errors when we are teach second language. According to what errors people made when they learn a second language , we can get a general idea about what to teach and the way how to teach. In this paper, we investigate type and cause of tense expression errors. Main purpose of this paper is, by analyzing errors, to propose the proper teaching methods and to prevent those kind of errors.