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본 연구는 최근 많은 지방자치단체의 관심을 끌고 있는 해양레저이벤트의 경제적 파급효과를 분석하기 위해 B광역시에서 개최한 국제 해양레저이벤트 방문객 및 선수단에 대한 소비지출 현황조사와 이벤트개최도시의 투자지출 자료를 활용해 해양레저이벤트의 산업연관분석을 실시해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 해양레저이벤트의 방문객 및 선수단의 소비지출에 따른 직접효과는 3.87억원이었으며 이에 따른 생산유발효과는 5.91억원, 부가가치유발효과는 3.06억원 그리고 소득유발효과는 2.52억원이었다. 둘째, 해양레저이벤트 개최도시의 투자지출에 따른 경제적 파급효과는 생산유발효과는 8.25억원, 부가가치유발효과는 4.32억원 그리고 소득유발효과는 3.66억원이었다. 결론적으로 본 연구는 해양레저이벤트 개최의 파급효과을 극대화하기 위한 마케팅 전략 및 정책 수립의 기초자료를 제공하고 있다.


The purposes of this study were to identify the economic impacts of hosting a marine leisure event and thus provide fundamental information that helps maximize the economic value of the event. In order to accomplish such purposes, this study employed both an economic impact analysis(EIA) using regional input output model and a benefit and cost ratio analysis(BCR). In specific, this study utilized a survey method with a total of 300 event visitors and 70 foreign players and thus collected expenditure data from 110 valid out of town visitors and 58 foreign players. In addition, investment expenditure data were collected from the host city official. Accordingly, EIA and BCR indicated following findings. First, the total direct impact from both visitors and players was 387 million Won and this direct impact resulted in output multiplier effect(OME) of 591 million Won, value added multiplier effect(VAME) of 306 million Won and income multiplier effect(IME) of 252 million Won. Second, the host city's investment expenditure created OME, VAME and IME of 825, 432 and 366 million Won, respectively. In conclusion, these findings suggest that in order to effectively boost potential economic benefits, more marketing efforts development policies should be implemented for increasing the number of out of town visitors and the amount of spendings from them.