초록 close

본고는 현재 중·고등학교 작문 교육에서 문장 쓰기 지도가 부족하다는 문제의식에서 출발하여, 문장 쓰기 지도의 중요성을 재인식하고 바람직한 지도 방향을 정립해 보고자 한다. 이 글에서 제안하는 문장 쓰기 지도는 통사적으로 정확하고 의미적으로 온전한 문장을 쓰는 것은 물론이고, 통사적 차원을 넘어 문장이 텍스트의 구성요소로서 장르적 특성과 텍스트의 응집성까지도 적절하게 표현하는 것을 추구하는 것이므로, 기존의 연구들이 언급해 왔던 통사적 차원의 문장, 탈맥락적인 문장에 한정된 문장 쓰기와는 성격이 다소 다르다. 본고에서 제안하는 문장 쓰기 지도의 궁극적인 목적은 독립된 문장 그 자체를 능숙하게 쓰는 데에 있는 것이 아니다. 학생들이 보다 숙련된 글을 쓰도록 여러 가지 문제 해결 전략을 가르치는 것과 마찬가지로, 좋은 문장을 쓰도록 훈련함으로써 좀더 양질의 글을 쓰게끔 하자는 것이다. 즉 이 글은 체계적이고 의도적인 문장 쓰기 지도를 통해 학생들의 글쓰기 능력을 신장시킬 수 있다는 전제 아래, 중등학교 쓰기교육에서 추구해야 할 바람직한 문장 쓰기 지도의 방향을 전반적으로 개괄하고 정립하는 데에 목적을 둔다.


This paper aims to recognize the importance of teaching of sentence writing and to establish the advisable direction that has to be pursued in the field of writing education. The ultimate purpose of the teaching of sentence writing that this paper suggests is not in making students write system sentence fluently, but in making them write advanced text through the teaching of sentence writing. This paper is summarized as follows. Firstly, as a result of investigation about current text and curriculum of Korean subject, it was realized that students had been rarely taught on sentence writing in the field of writing education. Next, this paper argued the importance of ability of sentence writing. The teaching of the sentence writing has to be strengthened in writing education because sentences are the basic and core constituents of text and the reality which meanings are coded into. Finally, this paper discussed on the content and the timing of the teaching of sentence writing. The sentence writing has to be taught in the level of text as well as in the level of syntax and orthography, and especially it has to be taught as sentences in text and context. Until now the sentence writing has been taught through revising syntactic formal errors in the stage of 'reviewing', but from now on the teaching of sentence writing has to be strengthened also in the stage of 'translating' to make students write more correct and more proper sentences.