초록 close

1987년을 기점으로 민주화와 다원화의 길을 걸어온 한국사회는 공공행정의 민주화를 함께 목도했다. 그러나 그 과정에서 예기치 않은 정책갈등으로 인해 막대한 사회적 비용을 치러야 했다. 이는 곧 정책 형성 및 집행과정을 다수 행위자 집단에 개방함으로써 민주성을 높이는 것이 반드시 참여자들 사이에 협력적 관계를 고양시키는 것은 아님을 의미한다. 이같은 관찰을 토대로 이 연구는 현대 정책과정에서 협력적 관계를 증진하고 이해당사자 간 합의를 촉진할 수 있는 방법이 무엇인가를 찾아보고자 한다. 이를 위해 이 연구는 갈등관리 연구의 고전적인 접근방법이라고 할 수 있는 과정분석틀과 함께 제도분석틀의 확장모형을 개발하여 제주해군기지 사례를 분석하고 있다. 이 연구에 따를 때 제주해군기지 사례와 같은 불가역적 성격의 대규모 국책사업을 성공적으로 추진하기 위해서는 다층 거버넌스 체계(multi-level governance) 구축, 합의에 의한 규칙제정(negotiated rule-making) 그리고 조정(mediation) 절차와 기술의 도입 및 확산이 시급한 과제로 부상한다.


A growing emphasis on specific policy-issue networks has increasingly secured the democracy of public administration. Yet, as the issue networks expand, unexpected conflicts eminie. Moreover, when a policy is concerned with the construction or operation of an ‘undesired’ facility like military bases notably in Korea, a NIMBY (Not in my backyard) or LULU(Lo, uly Unwanted Land Use) phenomenon intensif Yet: stakeholders’ participation in policy-making process does not uways result in collaboration. To answer the question of what factors promote or prohibit the rea,ation of collaborative relationship, this study empiny don extended rohibon of IAD Framework rectying on a single case study: Naval Post construction in Jeju island. Results obtained by structuon. eqontion motwoing indd, te that the twgic aof collaboration is assot ited more closely with institutionn. factors (like collective choice ripasth inoperation ripas)th inbehavior factors (like qonlbit theparticipation answentertwpendence) rather than compensation factors thten emphasized in conflict mwaygemint study. Finn.lutithis study proposes thic ainstitutionn. tools stycwptible to the constitutionaof collaboration: negot ited ripatmaking, multi-level governance, mediation.