초록 close

변화하는 지식기반사회에서 학생들의 원활한 직업세계로의 이행을 지원하는 진로개발의 과제로 의사소통, 대인관계, 자기관리역량 등 핵심역량 개발 지원이 중요성을 더해가고 있다. 특히 핵심역량개발지원은 학업활동에서의 어려움뿐만 아니라 졸업후 취업의 어려움을 더 심각하게 경험하고 있는 장애대학생들의 진로개발에서 더욱 필요한 과제이다. 본 연구는 장애대학생의 핵심역량을 강화하기 위한 노력의 출발점으로 장애학생들의 핵심역량을 진단하고 그 결과를 분석하고자 하였다. 교육과학기술부와 한국직업능력개발원이 공동으로 연구개발한 ‘핵심역량진단평가(K-CESA)’를 활용하여 A대학교에서 시각장애 학생 23명, 청각장애 학생 24명, 비장애학생 300명을 대상으로 진단을 실시하고 핵심역량진단평가의 결과를 분석하였다. 분석결과, 비인지적 영역 중에서는 대인관계에서 청각장애학생들과 시각장애학생들의 차이가 나타났으며, 인지적 영역에서 장애학생들은 비장애학생들보다 낮은 수준을 보이고 있으며, 장애유형별로 다소 다른 차이를 보이고 있다. 이 결과들은 정책당국과 대학들이 장애학생들의 핵심역량강화에 보다 많은 관심을 기울이고 장애학생들의 장애유형에 따른 체계적 진단과 지원을 통하여 역량을 강화할 수 있는 방안을 모색할 필요성이 시급함을 시사해 주는 것이다.


In oder to proceed to labor market smoothly after college graduation, students need to develop core competences such as communication competence, interpersonal competence, resources․information․technology utilization competence, global competence, high-ordered thinking, etc. Specifically, for handicapped college students who have disadvantages in career choice and employment due to the limitation of physical and mental functioning, it is more important to improve their core competences. In this study, we tried to implement the K-CESA on handicapped college students by adjusting the characteristics of the handicapped students and to figure out the level of their core competences by comparing non-handicapped students. As an exploratory stage, we selected a college and 23 visual handicapped students and 24 hearing handicapped and 300 non-handicapped and administered the handicapped K-CESA. The result showed that in general, the competence level of the handicapped students was lower than their non-handicapped counterparts. Specifically, the handicapped students showed lower performance level in cognitive core competences such as communication competence and high-ordered thinking. In addition, depending on the type of the handicap, the performance level showed different results. These results imply that the current support policy of Korean government for core competences development of college students should pay attention to competences of the handicapped students and individual colleges and universities should try to adopt diverse educational strategies to enhance the handicapped students' core competence.