초록 close

본 연구에서는 다문화가정과 일반가정 초등학생의 학습흥미와 진로발달 양상을 살펴보고, 이들의 학습흥미가 진로발달에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 연구대상은 충남과 대전의 다문화가정과 일반가정 초등학생 180명(4-6학년)이었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학습흥미는 다문화가정과 일반가정 모두 여학생이 국어, 음악, 미술, 실과흥미가 높게 나타났다. 음악흥미의 경우만 다문화가정 여부의 효과가 작용하여 일반가정 학생이 높게 나타났으며 다문화가정의 경우 성별에 따른 차이가 더욱 컸다. 둘째, 진로발달은 다문화가정과 일반가정 모두 자아인식, 학업직업탐색, 진로계획, 진로발달 총점에서 성별 효과가 있었으며 모두 여학생이 높았다. 학업ㆍ직업탐색, 진로계획 및 진로발달 총점에서 다문화가정 여부의 효과가 나타났으며, 일반가정 학생이 높았다. 특히 학업ㆍ직업탐색 영역에서는 다문화가정 학생의 경우 성별 차이가 더욱 두드러졌다. 셋째, 다문화가정과 일반가정 학생 모두 진로발달과 학습흥미는 매우 높은 상관을 보였으며, 학습흥미가 진로발달에 미치는 영향력은 다문화가정 학생보다 일반가정 학생에게 더 크게 나타났다. 넷째, 전체적으로 진로발달에 영향력이 있는 학습흥미는 국어, 영어, 사회흥미였으며, 다문화가정 여부는 진로발달의 학업직업탐색영역에 대해서만 의미있는 요인으로 작용하였다. 연구를 통해 다문화가정 학생의 진로발달에 관한 경험적 자료를 토대로 진로교육과 진로상담을 위한 시사점을 제안하였다.


The purpose of this study was to examine the aspects in learning interest and career development within two groups and the correlations between learning interest and career development. Also, it was to investigate the learning interest's effects on career development. The subjects of this study were 180 elementary school students from multi-cultural families and general families. The results were as follows: first, there were significant differences in Korean, Music, Art, Practical Course interests by gender. The children from general families showed higher in only Music interest than those from multi-cultural families. Second, the girls had higher scores than boys in self-awareness, academic-occupational exploration, career planning, and career development. But the children from general families showed higher in academic-occupational exploration, career planning, and career development than those from multi-cultural families. In academic-occupational exploration, this difference by gender was remarkable in children from multi-cultural families. Third, the learning interest had significant correlations with career development in both groups. And there were stronger correlations in children from general families. The regression analyses of two groups showed that academic learning interest had significant effects on career development in both groups, but there were higher effects in children from general families. Fourth, Korean, English, Society interests had significant effects on career development. And the effect of multi-cultural families or general families was noticeable in only academic-occupational exploration.