초록 close

본 연구는 네티즌들을 대상으로 중앙정부 부처 웹사이트 이용 여부에 영향을 미치는 인구통계학적 변인들과 가족구조 관련 변인들을 규명하는 것을 주목적으로 한다. 이를 위해, 코리안클릭 패널들의 2006년 이용 내역이 담긴 클릭스트림 데이터를 가공하여 부처 기능유형별로 연간 웹사이트 방문 여부를 측정한 횡단면 자료로 변환시킨 뒤 Logit과 Probit 분석을 실시하였다. 분석 결과, 인구통계학적 변인들과 관련해서는 블루칼라, 고졸, 월소득 100-300만원 그룹이 각각 화이트칼라, 대졸, 월소득 500만원이상 그룹에 비해 모든 부처 기능유형에 걸쳐 웹사이트 방문확률이 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 가족구조 변인들과 관련해서는 개인의 중앙정부부처 웹사이트 방문 확률은 인터넷 이용 가족수가 많을수록 감소하는 반면 정부부처 웹 사이트 이용 가족수가 많을수록 증가하는 것으로 드러났다. 아울러 사회문화 부문을 제외하고는 인터넷을 이용하는 청소년 가족수가 많을수록 웹사이트 방문확률이 유의하게 낮아지는 것으로 나타났다.


The main purpose of this study is to examine the sociodemographic characteristics and family-structure-related attributes among the Korean netizens that affects the use of website of ministries of the central government. This study processes the click-stream data of 2006 of the KoreanClick panels and transforms it into cross-sectional data measuring whether or not the individual visited the websites during 2006 as dependent variable. Logit and Probit analysis were used so as to find the main causal factors that affect the individuals' decision whether to visit the government websites or not. The result show that regardless of the functional category of ministries in terms of socio-demographic characteristics, blue-collar workers, high school graduates, and monthly income group of 1-3 million KRW are less likely to use the central government websites than white-collar workers, college graduates and monthly income group of 5 million KRW or more. Also, in terms of family-structure-related variables if more members in the family were internet users, the less likely each family member is to visit the central government websites. On the other hand, if there were many members in the family that visited these websites, it created positive externalities allowing a form of knowledge diffusion, thereby encouraging the use of government ministry websites. Also, we found that the greater the number of teenagers internet users in a family, the less likely each family member visit the central government websites.